Superfoods

10 grunde til at elske olivenolie (endnu mere)

En af de sunde vaner, jeg har absolut lettest ved at holde fast i, er at bruge olivenolie, for jeg elsker, hvad den olie gør for min mad, både når det gælder smag og konsistens. Uanset om jeg steger i den, laver salatdressing med den, drypper den på ovnbagte grøntsager eller fisk eller dypper lidt brød i den. Meget gerne i selskab med hvidløg, citron og friske krydderurter.

Derfor fryder det mig også ekstra, hver gang der kommer nye data frem om, hvor forrygende sundt olivenolie er. Især nu hvor eksperterne har opdaget, at det ikke kun skyldes det enkeltumættede fedt i olivenolie, men at der også er et meget stærke og unikke polyfenoler i olien, oleocanthal og oleacein, på spil.

Mens oleocanthal i særklasse slår ned på inflammation, dvs. forebygger og dæmper kroniske betændelsestilstande, der kan give alvorlige sygdomme som fx gigt, kræft og Alzheimer, er oleaceins spidskompetence at fungere som en bomstærk antioxidant, der beskytter kroppens celler mod iltskader. Bl.a. menes oleacein at mindske risikoen for åreforkalkning og blodpropper.

Faktisk kan du smage på olivenolien, hvor meget af den sunde olecanthal, der er i. Du har nok lagt mærke til, at ekstra jomfru olivenolie har sin helt egen bitterhed og skarphed bagerst i ganen. Nogle får trang til at småhoste af den, men det er et godt tegn, at olien bider lidt. Det viser nemlig, at der er masser af oleocanthal i; naturens bedste antiinflammatoriske våben, der næsten kan matche lægemidlet ibuprofen.

Jeg samler på olivenolies fortræffeligheder, så her får du lige 10 af de vigtigste.

 BESKYTTER MOD BLODPROPPER

På flere måder endda. Dels er antioxidanter som oleacin med til at forhindre, at åreforkalkningen i dine blodkar bliver betændt og danner blodpropper. Dels gør det indersiden af blodkarrene sund og smidig og sænker blodtrykket, så blodet strømmer lettere igennem. Virkningen på blodtrykket skyldes en kombination af olivenolie og nitratholdige grøntsager som fx spinat. Og endelig gør olivenolie dit sunde HDL-kolesterol bedre til at fjerne åreforkalkning fra blodkarrene.

 SÆNKER RISIKOEN FOR HJERNEBLØDNING MED 41 PCT 

Flere kæmpestudier har vist, at mennesker, der spiser godt med olivenolie, har væsentlig lavere risiko for at blive ramt af slagtilfælde. I et fransk studie havde olivenoliespisere 41 pct. lavere risiko for hjerneblødning, og konklusionen på et spansk forsøg er, at risikoen falder med hele 24 pct. for hver 25 g olivenolie, man sætter til livs hver dag.

 GIVER FLOW I FORDØJELSEN  

I meget gamle dage brugte man “amerikansk olie” (olie presset af frø fra Ricinus-planten, også kaldet kristpalme) som et mirakelmiddel, når maden hobede sig op i kroppen og ikke ville ud. Men nye undersøgelser tyder på, at olivenolie kan lidt af det samme, bare på en blidere og mere behagelig måde. Det gør nemlig indersiden at tarmvæggene mere smidige, så affaldsprodukterne lettere kan passere, og desuden bliver det, der skal ud, blødere i konsistensen.

★ BESKYTTER MOD DIABETES 

Fedtsyrerne i olivenolie påvirker dit sukkerstofskifte, så din krops celler bliver mere insulinfølsomme og mindre truet af diabetes. Hvis du spiser hurtigt optagelige kulhydrater som fx hvidt brød eller hvid pasta, og dypper det i olivenolie, vil fedtet sørge for, at dit blodsukker ikke stryger til vejrs med raketfart og holde det mere stabilt.

★ GIVER BALANCE I HORMONERNE 

Har du svært ved at blive gravid? Er du hårdt ramt af PMS eller hedeture? Så kan olivenolie måske hjælpe. Kroppens kirtler er nemlig afhængige af essentielle fedtstoffer som dem, der findes i olivenolie, for at producere de rette mængder af forskellige hormoner, bl.a. det kvindelige kønshormon østrogen.

★ PASSER PÅ VÆGTEN 

Tæller man kalorier, ligner olivenolie med sine 884 kcal. pr 100 g en bombe. Men flere studier har slået fast, at mennesker, der spiser meget olivenolie, ikke tager på af det og snarere har tendens til at tabe sig. Bl.a. taber man sig mere af at følge en olivenolie-beriget kost end ved at spise fedtfattigt. Måske fordi olivenolien er med til at stabilisere blodsukkeret og appetithormonerne, så man ikke bliver ramt af ulvehunger.

★ BESKYTTER MOD BRYSTKRÆFT 

Enkeltumættet fedt som det, der findes i olivenolie, beskytter mere mod brystkræft end andre former for fedt. Med helt op til 62 pct., i følge et spansk studie. Oleocanthal har formentlig også en betydning. Forsøg tyder på, at dette stof også hindrer spredning af kræftceller ved aggressiv modermærkekræft.

★ DÆMPER LEDDEGIGT 

Olivenolie sammen med fiskeolie – fx sardiner i olie eller laks og makrel sammen med en salat, der er vendt i olivenolie – dæmper smerterne i gigtramte led og giver flere kræfter, fx i hænderne. Oleocanthal virker næsten som det antiinflammatoriske og smertestillende middel Ibuprofen. Gigt er inflammation i leddene.

GØR GRØNTSAGER SUNDERE 

Hvordan får man mest ud af de sunde antioxidanter i fx tomater, aubergine og græskar? Ved at stege dem i olivenolie, viser spansk forskning. Nogle af fenolerne vandrer nemlig fra olivenolien over i grøntsagerne under stegningen og øger deres antioxidant-værdi.

BESKYTTER MOD ALZHEIMER 

Muligvis kan oleocanthal hjælpe med at fjerne såkaldt beta-amyloid plak fra hjernens celler. Det er nogle sammenklumpede proteiner, som ødelægger hjernecellerne og menes at være en vigtig årsag til bl.a. demens-sygdomme..

I de fleste undersøgelser, der underbygger olivenoliens fortræffeligheder, spiser forsøgspersonerne mellem 2 og 4 spsk. olivenolie om dagen. Det er ikke svært at nå de mængder, hvis man bruger olivenolie til madlavning.

Fik du lige lyst til olivenolie? Skynd dig at booke en af de sidste pladser på I FORMs Energy Camp på Kreta fra den 22. april. Så kan vi måske spise middelhavskost med olivenolie i sammen? Olien er presset af oliven fra de træer, der vokser i hotellets egen olivenlund. Du kan læse mere om turen her

Efterlad en kommentar