Diverse sundhed Superfoods

7 suveræne grunde til at spise blåbær

Den kraftige blålilla farve, der smitter af på dine hænder og får dine læber og tænder til at se ud, som om du har pimpet dårlig rødvin, er blåbærs vigtigste våben mod insekter – og et af dine vigtigste forsvar en lang række frygtede sygdomme. Farvestoffet er teknisk set flavonoider af den type, der kaldes anthocyaniner. Desuden kan man opremse en hel stribe andre nyttige plantestoffer i bærret: gallussyre, pterostilbene og resveratrol for blot at nævne nogle få.

Faktisk er der proppet så mange potente sager med lange biokemiske navne ind i det lille blåbær, at man må undre sig over, at der overhovedet er plads til dem!

Blåbærret er og bliver en suveræn vinder, når forskerne laver hitlister over naturlige råvarers indhold af antioxidanter og andre kraftigtvirkende sunde stoffer. Her er de 7 vigtigste gevinster ved at spise blåbær. Gør det så tit, du orker. Og meget gerne hver dag!

  1. Sænker risikoen for hjerteanfald med 32 pct.
    Spiser man hyppigt anthocyaniner som dem, der findes i blåbær, og er man en ung eller midaldrende kvinde, falder ens risiko for at blive ramt af et hjerteanfald med 32 pct, viser et studie fra Harvard School of Medical Health.
    Blåbær får bl.a. blodtrykket til at falde, viser et andet studie fra Florida. Her faldt det “høje”, systoliske blodtryk med i gennemsnit 5,1 pct. og det lave, diastoliske med 6.3 pct. hos midaldrende kvinder med forhøjet blodtryk i løbet af otte uger. De fik 22 gram frysetørret blåbærpulver, svarende til en stor håndfuld, hver dag.
    Blåbærstofferne får formentlig kroppen til at udskille enzymer, der får blodkarrene til at slappe af, så blodet kan strømme frit, og holder cellerne på indersiden af blodkarrene smidige og intakte, så blodpropper ikke sætter sig fast.
  2. Forebygger kræft
    Gallussyre, en af de andre stærke antioxidanter i blåbær, er formentlig med til at beskytte kroppens celler mod frie radikaler, inflammation og dannelse af svulster i tæt samarbejde med blåbærrenes øvrige arsenal af antioxidanter. Bl.a. regner man med, at blåbær kan forebygge kræft i spiserør, lunger, prostata og tarm.
  3. Beskytter mod diabetes
    Spiser man tre portioner blåbær om ugen, falder ens risiko for at udvikle type-2 diabetes med 7 pct., viser et stort studie publiceret i British Medical Journal i 2013.
  4. Beskytter mod demens
    På 16 uger kan blåbær gøre hukommelsen mærkbart og målbart bedre hos ældre mennesker med forøget risiko for demens, viser et studie fra University of Cincinnati Academic Health Center offentliggjort i år. Forsøgsdeltagerne, der alle var 68 år eller derover, fik dagligt frysetørret blåbærpulver svarende til en stor håndfuld friske bær. Stoffet pterostilbene menes at spille en vigtig rolle.
  5. Giver flow i fordøjelsen
    De små bær indeholder både opløselige og uopløselige kostfibre. som sætter skub i tarmen. De virker også præbiotisk. Det vil sige, at de fyrer op under væksten af gode bakterier i tarmen. De gode tarmbakterier er vigtige at fordre, for de sænker din risiko for et hav af livsstilssygdomme.
  6. Gør det lettere at holde vægten
    Kombinationen af mange kostfibre og få kalorier gør blåbær til en af de madvarer, du praktisk talt kan spise dig mæt i uden at tage på – medmindre du indtager dem i form af blåbærtærte. Fordi bærrene kun påvirker dit blodsukker minimalt, får du ikke ædeflip af dem, men opnår en stabil mæthed.
  7. Holder rynker væk
    Mange stoffer i blåbær er med til at forynge huden indefra. Bl.a. stoffet resveratrol, der også findes i blå druer. Det beskytter huden mod ældning som følge af solskader.
  8. DSC_7035

Hvilke blåbær er sundest?
Alle blåbær er supersunde, men allerbedst er de vilde blåbær, plukket direkte fra busken. Det bliver aldrig nemmere end i år, for blåbærrene har åbenbart besluttet at sætte ny Danmarksrekord og hopper nærmest op i kurven af sig selv.

Denne kurv blev fyldt på næsten ingen tid, da jeg fejrede min fødselsdag med en hyggelig plukkeseance i selskab med min søster og mine døtre på familiens blåbærskrænt på den jyske højderyg, mens vi ordnede verdenssituationen. Ja, så heldige er vi faktisk!

Hvis blåbær var guld, ville vi blive mangemilliardærer i sommer.

De blåbær, du køber i butikken, er typisk mosebøllebær. De er større og lysere indeni end de vilde, som er rene farvebomber både udvendigt og indvendigt. Men har du ikke vilde blåbær inden for rækkevide, så nyd endelig de købte. Frosne blåbær kan også sagtens bruges, så selv ikke i den mørkeste vinter behøver du undvære de fabelagtige sundhedsampuller.

DSC_7013

DSC_7085

Sådan bruger du blåbær bedst

  1. Friskplukkede med mælk på. Blåbær er IKKE et flødebær
  2. Naturel på morgenmad. Fx på kefir sammen med et drys græskarkerner
  3. Som snack dagen igennem
  4. I smoothies. Her er de frosne bedst, fordi de giver fylde
  5. I blåbærsuppe. Her kan du også roligt bruge de frosne.
  6. I mine lækre blåbærpandekager med græsk yoghurtcreme – få opskriften her

DSC_7456

BLÅBÆRS ARSENAL AF SUNDE STOFFER:

Sunde phytokemikalier:
Anthocyaniner, catechiner, quercetin, kaempferol og andre flavonoider
Ellagitanniner og ellaginsyre
Gallussyre
Resveratrol og pterostilbene

Vitaminer:
C-vitamin
K-vitamin

Mineraler:
Mangan

Kostfibre, både opløselige og uopløselige

 

 

Efterlad en kommentar