Fra viden til hverdag Superfoods

10 TING, DU (MULIGVIS) IKKE VIDSTE OM YOGHURT

Pludselig en dag ramte jeg skyr-muren. Efter at have spist det hver morgen i virkelig mange år og overtalt alle omkring mig til at gøre det samme, fik jeg nok og skiftede til græsk yoghurt. Men hvor sund er egentlig den yoghurt, der har nu levet i skyggen af skyr i en årrække? To professorer fra DTU gav svarene på mine 10 mest presserende yoghurt-spørgsmål.

1. Kan yoghurt sænke blodtrykket?

Ja, det kan det, siger Egon Bech Hansen, der er professor ved DTU Fødevareinstituttets forskergruppe for tarmsundhed og immunologi.

– Mælkesyrebakterierne spalter proteinerne i mælken, så der frigives nogle peptider, der sænker blodtrykket på samme måde som den type blodtryksmedicin, der kaldes ACE-hæmmere, forklarer han.

Peptiderne får blodkarrene til at udvide sig, så blodet ruller lettere igennem kroppen og hjertet ikke behøver arbejde så hårdt.

Kvinder, der spiser mindst fem portioner yoghurt om ugen, har 20 pct. lavere risiko for at udvikle forhøjet blodtryk end ikke-yoghurtspisere, viser et stort studie fra Boston University School of Medicine.


2. Kan yoghurt mindske risikoen for diabetes?

Ja, fedtfattig yoghurt kan, vurderer Egon Bech Hansen.

– Har yoghurten en høj fedtprocent, svarende til sødmælk eller derover, vil det overskygge yoghurtens gavnlige virkninger på blodsukkeret.

En dagsdosis på blot 80 g yoghurt uden tilsat sukker kan sænke ens risiko for at udvikle type 2-diabetes med 28 pct., viser forskning fra University of Cambridge.

Almindelig fedtfattig mælk sænker også diabetes-risikoen, men ikke nær så meget som yoghurt.


3. Kan yoghurt beskytte mod depression?

I følge et nyt spansk studie har kvinder, der daglig spiser yoghurt med høj fedtprocent, 22 pcts. lavere risiko for at udvikle depression. Pudsigt nok opnår man i følge undersøgelsen ikke nogen beskyttelse ved at spise fedtfattig yoghurt, og det forhold skal forskerne nu undersøge nærmere.

For skyldes det, at forsøgsdeltagerne valgte magre yoghurttyper tilsat store mængder sukker, der ophæver mælkesyrebakteriernes gode virkninger? Eller har mennesker, der vælger fed yoghurt, andre vaner, der gør dem mere robuste over for depression?
Sidste år viste et studie fra Leiden University i Holland, at et probiotisk kosttilskud med den slags mælkesyrebakterier, der bl.a. findes i yoghurt, kan dæmpe negative og aggressive tanker og gøre én mindre tilbøjelig til at ælte rundt med dem.

– Efterhånden viser en del studier, at der er en sammenhæng mellem tarmbakterier og hjernefunktion. Man ved, at nogle typer bakterier producerer stoffer, der fungerer som signalstoffer til hjernen, fx serotonin, dopamin og GABA, fortæller Tine Rask Licht, professor ved DTU Fødevareinstituttet og forskningsgruppeleder for området Tarmmikrobiologi og immunologi.

De tre nævnte stoffer har alle stor indflydelse på vores psykiske velbefindende.

– Hvordan tarmbakterierne påvirker vores hjerne er man dog først for nylig begyndt at forske i. Der er behov for mange flere studier, før forskerne kan forstå, hvad der foregår, og forholde sig skråsikkert til det, siger hun.


4. Er yoghurt sundere end skyr? 

Skyr indeholder mere protein end yoghurt. Dvs. at skyr mætter lidt mere og giver flere byggeklodser til fx trætte muskler. Men det høje proteinindhold er kun vigtigt, hvis man ikke i forvejen får nok med protein. De fleste af os får rigeligt, og de overskydende leverer blot energi, nemlig 4 kalorier pr. gram. Yoghurt, og især den græske, indeholder dog også pænt store mængder protein.

Mange tro, at skyr ikke indeholder mælkesyrebakterier, men det passer ikke. Både skyr og yoghurt rummer i hver eneste skefuld mindst 1,5 milliarder levende mælkesyreproducerende bakterier, der gavner din sundhed på mange måder via tarmen. Disse små venligtsindede kræ hjælper bl.a. med at holde skadelige og giftige stoffer nede og styrker vores immunforsyar, så du bliver bedre beskyttet mod en lang række sygdomme.

En portion yoghurt eller skyr hver morgen er en nem måde at indtage disse sunde bakterier på, så vælg det produkt, du bedst kan lide, eller varierer lidt. Husk, at også A-38, Cultura og kefir indeholder masser af mælkesyrebakterier, så der ingen grund til at spise sig træt af et bestemt produkt.

5. Hvilke bakterier møder man i yoghurt?

– Yoghurt syrnes ved kombinere to kulturer: Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus og Streptococcus thermophilus. Somme tider kan yoghurt også være tilsat andre stammer fra bakterieslægterne Lactobacillus og/eller Bifidobacterium, fordi man man mener, at disse bakterier har særlig gavnlig indflydelse på balancen i tarmens bakteripopulation og på immunforsvaret.

Men alle produkter med levende mælkesyreproducerende bakterier gavner sundheden, siger Tine Rask Licht, – I hvert fald så længe vi taler om naturel-udgaverne og ikke dem, der er fyldt med sukker.


6. Hvad er forskellen på græsk yoghurt og græsk inspireret yoghurt?

– Græsk yoghurt er drænet for en del af valleindholdet, så der opnås en tykkere, mere cremet konsistens, forklarer Tine Rask Licht. Vallen er den halvtransparente væske, der ofte lægger sig oven på yoghurt, når det står i bøtten i køleskabet.

Yoghurt, der kalder sig græsk inspireret, er typisk ikke drænet, men har fået tilsat modificeret majsstivelse og pektin i stedet for.
– Drænet yoghurt vil have et højere proteinindhold, for næringsindholdet i majsstivelse og pektin er ikke særlig høj. Så jeg vil gætte på, at det mest er tilsat for at efterligne den tykke konsistens af et drænet produkt, siger hun


7. Er frossen yoghurt lige så sund som frisk?

Mælkesyrebakterierne kan sagtens tåle at blive frosset ned, siger Egon Bech Hansen.Men hvis bakterierne bliver tilsat softice, som det undertiden sker, er der ikke længere tale om noget sundt produkt. Derimod kan man trygt lave sin egen sunde yoghurtis.

8. Overlever de gode bakterier at blive brugt i fx brød?

Nej, de sunde bakterier tåler ikke særlig godt temperaturer over 45 grader, fastslår Egon Bech Hansen. Så hvis du bager med yoghurt eller bruger det i sovsen, kan du kun få glæde af den syrlige smag, ikke af bakteriernes virkning.Det samme gælder yoghurt-coatede rosiner og andre produkter, der forudsætter, at yoghurten bliver varmet op.


9. Hvilke dyr laver den sundeste yoghurt: Får, køer eller geder eller kameler?

Yoghurt er sundt, uanset hvilket dyr mælken kommer fra, og hvis man ikke lider af allergier eller intolerancer, kan det være næsten hip som hap, om man vælger det ene eller det andet, siger Egon Beck Hansen.

Kamelmælk opfører sig i øvrigt lidt anderledes end de andre. Den kan ikke blive lige så tyk og cremet, men man kan godt lave drikkeyoghurt af den, og det fås faktisk på det danske marked.


10. Kan laktose-intolerante mennesker tåle yoghurt?

Hvis man er laktoseintolerant, kan man som regel lettere fordøje yoghurt end almindelig mælk. Under syrningsprocessen nedbrydes laktosen nemlig, så der bliver væsentlig mindre af den. Nogle yoghurtkulturer kan få laktosen til helt at forsvinde, siger Egon Bech Hansen. – Men er du decideret mælkeallergiker, vil jeg råde dig til ikke tage chancer og holde dig til produkter, som du med sikkerhed kan tåle, advarer han.

 

SPISER EKSPERTERNE SELV YOGHURT?

Tine 2016 Rockies copy
Tine Rask Licht
Professor ved
DTU Fødevareinstituttet:

 – Ja, det kan du tro jeg gør – og jeg giver det til min familie. Med den baggrund, jeg har, synes jeg at der er god sandsynlighed for, at det har en gavnlig effekt som en del af en sund kost. Jeg kan godt lide tanken om, at der er en blanding af flere forskellige bakterier i, men vælger primært yoghurt efter, hvad jeg synes smager bedst.

Vi spiser næsten altid  yoghurt naturel og putter eventuelt lidt honning, nødder eller bær ovenpå.  Jeg putter også yoghurt naturel  i hjemmelavet smoothie, som vi ofte drikker.

Egon-Bech-Hansen-DTU-web

Egon Bech Hansen
Professor ved
DTU Fødevareinstituttet:

– Ja, det gør jeg. Dog er mit favoritprodukt blandt de fermenterede produkter A38 med lav fedtprocent.

 

Her er et par forslag til, hvad du også kan bruge yoghurt til:

Blåbærpandekager med blåbærcreme: Klik her

Grillet lam med grønt og fåreyoghurt: Klik her

 

Efterlad en kommentar