Diverse sundhed Superfoods

4 NYE GRUNDE TIL AT ELSKE VANDMELON

Vandmelon hører til mine absolutte yndlingsspiser om sommeren, og jeg er gået helt amok i at lege med madopskrifter, hvor det søde, røde frugtkød indgår. Ernæringsforskerne er heldigvis lige så henrykte, for selv om vandmeloner for 92 pcts. vedkommende består af vand, er de sidste otte procent spækfyldt med stoffer, der har ret unikke sunde sidegevinster. Dem er forskerne lige nu ved at undersøge nærmere, men indtil videre tyder resultaterne på, at vandmelon kan udvide sit cv med disse kompetencer, så du kan roligt guffe løs:

  1. Sænker blodtrykket. Det viser flere videnskabelige undersøgelser. De typiske forsøgspersoner er midalderende og let overvægtige med tendens til forhøjet blodtryk, men trykket daler typisk lige så nydeligt, når de systematisk får vandmelonstoffer blandet ind i deres kredsløb. Æren for blodtrykssænkningen tilskrives især de to aminosyrer L-citrullin og L-arginin, der gør blodkarrene mindre stive, så blodet ikke møder så meget modstand på sin vej.
  2. Giver bedre sex – fordi L-citrullin forbedrer blodforsyningen til mandens bedste ven ved at få blodkarrene til at slappe af.
  3. Beskytter mod kræft. Nu vi er i de nedre regioner: Vandmelonens røde farvestof lycopen, der også findes i tomat, ser i følge flere studier ud til at kunne forebygge og hjælpe mod specielt prostatakræft. Der forskes på livet løs i sammenhængen mellem lycopen og diverse kræftformer.
  4. Genopbygger musklerne efter hård træning, så du ikke bliver så øm. Forskerne regner med, at det er L-citrullinets fortjeneste. I det (lillebitte) spanske studie cyklede forsøgspersonerne ikke hurtigere, når de havde tanket op med vandmelonsaft, men til gengæld rapporterede de om betydeligt færre smerter efter hidsige og opslidende træningspas.

4 tips: Få mere sundhed ud af din vandmelon

  • Lad den blive rigtig moden, før du spiser den. Jo rødere frugtkødet bliver, jo større bliver koncentrationen af lycopen.
  • Spis den lyse kant lige under skallen – og også gerne skallen med! Det er nemlig herude, koncentrationen af det nyttige L-citrullin er højest.Prøv at blende lidt af den med, når du laver melonjuice.
  • Varm vandmelonen op – og spis lidt olivenolie til. Så optager du bedst lycopen. Det gør du fx ved at prøve min opskrift på grillet vandmelon med feta og mynte – du kan se den her.
  • Eller prøv den herligste vandmelon-gazpacho her.

Flere vandmelon-ideer:

Drik vandmelon direkte af hanen i Karens testlaboratorium: Vandmelon-hanen

Efterlad en kommentar