Fra viden til hverdag Superfoods

7 eventyrlige gevinster ved rødbeder

Farvel til en fortid som slatten leverpostejspynt: Nu er rødbeden i al sin farvepragt blevet den nye store grønne stjerne fra den danske muld og giver baghjul til diverse eksotiske superfoods. Flere mennesker end nogensinde vælger at tisse rødt. Forskere rundt om i verden står med røde hænder og forbløffes over al den sunde dynamit, der gemmer sig i den velkendte rod. Og selv er jeg fast besluttet på at fordoble antallet af rødbederækker i køkkenhaven i år og spise rub og stub, fra spire til knold.

Rødbeden opnår især sin stjernestatus på grund af  to vigtige stoffer:

For det første nitrat, der i kroppen bliver omdannet til nitrogenoxid, som udvider blodkarrene. Det vil sige, at blodet efter en ordentlig omgang rødbedesuppe eller -saft får lettere ved at cirkulere i kroppen. Mere om det senere.

For det andet betalainer; en gruppe farvepigmenter med meget stærk antioxidant-virkning. De findes kun i ganske få madvarer og i særdeleshed i rødbeder.

De to stoffer i samspil med hele den perlerad af andre kraftigtvirkende plantestoffer i rødbeden giver den et helt unikt potentiale.

1. SÆNKER BLODTRYKKET

Nitrogenoxid dannet ud fra rødbedens nitrat mindsker modstanden i dine blodkar, så blodtrykket falder. Det vil sige, at dit hjerte ikke behøver arbejde så hårdt. Der slides mindre på det, og du får mindre risiko for blodpropper i hjerne og hjerne.

I et forsøg fra Queen Mary University of London drak deltagerne, der alle havde forhøjet blodtryk, 250 ml rødbedejuice hver dag i fire uger. Resultaterne var næsten lige så gode, som hvis de havde fået blodtrykssænkende medicin. I gennemsnit faldt det systoliske blodtryk (den høje værdi) med 8 point og det diastoliske (det lave tal) med 4 point. For flere af deltagerne var det nok til, at deres blodtryk blev normalt.

2. GIVER EKSTRA ILT TIL TRÆNING

Når rødbeders nitrat omdannes til nitrogenoxid i kroppen, strømmer der mere ilt ud til musklerne, også via blodkarrenes yderste forgreninger. Det betyder, at musklerne kan udnytte ilten bedre og præstere mere “på literen” end normalt, især inden for nogle af de mest iltkrævende sportsgrene som fx langdistanceløb og landevejscykling. I nogle forsøg er forbedringen beskeden, men i andre er den markant.

For at virke bedst skal man drikke ca. 1/2 liter rødbedejuide 1- 3 timer før sin træning eller præstation.

Det er meget vigtigt, at man ikke børster tænder eller gurgler hals i mundskyllemiddel, mens man venter på virkningen, for bakterierne i mundhulen er med til at forvandle omdanne nitritten til den form, som kroppen kan optage.

Flere elite-langdistanceløbere sværger til rødbedejuice, bl.a. Englands løbelegende Mo Farah.

Få opskriften på verdens bedste rødbedejuice her

3. HOLDER KROPPENS CELLER SUNDE

Rødbeder har et helt ekstraordinært højt indhold af antioxidanter. Ud over betalain indeholder de også kraftigt virkende stoffer som rutin, epicatechin og kaffesyre (som ikke har noget med kaffe at gøre). Mange studier viser, at rødbeders cocktail af disse stoffer beskytter kroppens celler mod såkaldt oxidativ stress, der kan nedbryde dem.

Forskere har en teori om, rødbede dermed er et godt våben til at lappe sammen på kroppen efter hård fysisk træning, som netop udsætter den for oxidativ stress.

4. BESKYTTER MOD ÅREFORKALKNING

Betalalinerne og rødbedens andre antioxidanter ser i laboratorieforsøg ud til at være supereffektive til at beskytte de såkaldte epithelceller, der beklæder indersiden af dine blodkar og dit hjerte mod iltskader. Disse celler spiller en vigtig rolle for, om du udvikler åreforkalkning og danner blodpropper.

5. BESKYTTER MOD INFLAMMATION

Rødbedens betalainer, især stoffet betanin, modvirker inflammation i kroppen, dvs. den kroniske betændelsestilstand, der kan fremkalde alt fra kræft, diabetes og gigt til blodpropper og demens.

Undersøgelser viser, at mennesker, der spiser mad med mange betalainer, har færre inflammations-markører i deres blod. Det er stoffer, som optræder i særlig stor målestok hos folk med meget inflammation i kroppen – og dermed stærkt forøget risiko for at blive alvorligt syge.

Forskere er nu i færd med at undersøge, om rødbede kan mindske risikoen for og mindske generne ved gigt, der har en meget tæt sammenhæng med inflammation.

Rødbedebladene er også mægtig sunde, og jagter du gode kilder til magnesium og calcium, er de et oplagt valg. De har desuden imponerende mængder af kostfibre, betacaraten (der omdannes til A-vitamin), K-vitamin, C-vitamin, B2-vitamin m.m. Brug dem som alternativ til salatblade. Jeg er vild med smagen.

6. BESKYTTER MÅSKE MOD KRÆFT

Fordi betalainerne virker så kraftigt anti-inflammatorisk, er det nærliggende at antage, at rødbede kan mindske risikoen kræft, og flere forsøg peger heldigvis i den retning.

Bl.a. har mindre forsøg vist, at rødbedestoffer beskytter forsøgsdyr mod kræft i spiserøret, lungerne, huden og leveren, og i forsøg med mennesker har der været gode resultater mod prostatakræft, hudkræft, brystkræft og bugspytkirtelkræft.

7. HOLDER HJERNEN HURTIG

Rødbedernes nitrat gavner også blodgennemstrømningen oppe i hjernen. Bl.a. viser forsøg, at man efter et stort glas rødbedejuice får kortere reaktionstid, og at den del af hjernen, der bl.a. huser vores arbejdshukommelse og evnen til at multitaske, bliver ekstra stimuleret. . Om det også kan styrke hukommelsen og beskytte mod demens, vil tiden vise.

TIP: Betalainer virker mindre effektivt, når de bliver udsat for lang tids opvarmning, så spis eller drik dem rå, dampet i mindre end 15 minutter eller bagt mindre end en time.

Se mine egne yndlingsopskrifter med rødbede her.

Efterlad en kommentar