Diverse sundhed Superfoods

9 grunde til at spise chia hver dag

Da jeg for 10 år siden som vistnok den første herhjemme rapporterede om chiafrøets fortræffeligheder i I FORM, udløste det en del hævede øjenbryn. Hvorfor nu al den opmærksomhed omkring sådan et lille frø? Ikke mindst sundhedsstyrelsen var bekymrede, for selv om frøet havde en flere tusind år historie som næringsmiddel for indianerne i Mexico, faldt det i kategorien “Novel Food” i Danmark, og den slags kunne man ikke lige godkende til salg fra dag til dag.

Christian Bitz og jeg korresponderede om, hvor uretfærdigt det var! For hvis man ikke kendte nogen, der ville smugle det med hjem fra USA, kunne man kun bestille det via lyssky hjemmesider.

I dag kan du få chia selv i Dagli’Brugsen på Bogø, og på sundhedsmesserne i USA myldrer det stadig frem med nye produkter, hvor chiafrøet udfolder sine fortræffeligheder. For hvis nogen madvarer fortjener prædikatet superfood – så er det chiafrøet!

  1. Beskytter mod diabetes
    Kombinationen af gode ALA-fedtsyrer – planterigets svar på omega-3 – og kostfibre beskytter kroppen mod diabetes på tre måder: Dels ved at styrke din insulinfølsomhed, dels ved at forhindre, at der kommer for meget fedt i blodet, dels ved at forebygge, at du får for meget fedt mellem indvoldene – det, der med et uflatterende ord kaldes bugfedt og producereder hormoner, der kan skabe inflammation i hele kroppen og øge risikoen for ikke mindst diabetes.
  2. Øger din udholdenhed
    Azteker-krigerne spiste chiafrø for at få energi og udholdenhed, når de skulle ud at kæmpe. 1 spiseskefuld var deres dosis til 24 timer. Ud over kalorierne, der primært kommer fra fedt og protein, forsyner chiafrø en godt brugt krop med nogle af de næringsstoffer, som man sveder ude, fx calcium, fosfor, magnesium, mangan, kobber og zink.
    Et lille studie understøtter Aztekerkrigernes tradition: Atleter, der forud for et hårdt 90 minutters træningspas fik lige dele usødet chiadrik og lige dele Gatorade, præsterede lige så godt som kontrolgruppen, der kun fik Gatorade, som er fyldt med sukker.

Chia betyder “styrke” og var aztekernes forløber for vor tids energigeler. De giver godt brændstof til lange distancer for både løbere og krigere

3. Sunde fibre dæmper sukkertrange
2 spiseskeer med chiafrø indeholder hele 10 gram kostfibre. De små frø kan opsuge 12 gange deres egen vægt, når de kommer i berøring med væske, og når de svulmer op, føler man sig behageligt mæt for få kalorier.

Fordi chia dæmper appetitten og risikoen for bl.a. sukkercravings, kan de små frø være en god hjælp til vægttab, viser studier. Chiafrøene hjælper også dine appetithormoner på en anden god måde: Fordi de er rige på zink, får de din krop til at danne mere leptin, et nøglehormon, som regulerer din appetit og din måde at bruge energi på.

DSC_6616

4. Chiagelé giver en sund tarmflora
Når frøene svulmer op til en slimet gelé, virker de som et såkaldt præbiotika, der hjælper de gode bakterier i din tarm med at vinde slaget over de skadelige. Drys dem gerne på græsk yoghurt, kefir eller en anden morgenmad med probiotika – så bliver virkningen ekstra god.

5. Beskytter dit hjerte på 3 måder
Chiafrø bekæmper inflammation, påvirker dit kolesteroltal positivt og sænker blodtrykket. Æren har især chiafrøenes store koncentration af alfalinolensyre (ALA), planterigets svar på omega-3-fedtsyrer.

I Mexico blev chiafrø ligefrem anvendt som valuta! Så værdsat var det lille frø for sine medicinske egenskaber.

6. Styrker din knogler
1 spsk chia (10 g) indeholder 6 pct. af den calcium, du har brug for på en dag, og man kan sagtens klare et par skefulde på sin morgenmad.  Ud over kalk indeholder chiafrøene bor, der hjælper med at omsætte kalk, magnesium, mangan og fosfor, som alle spiller en rolle for din knoglers evne til at holde sig i topform.

7. Pumper dine muskler med protein
Chia er en af planterigets rigeste kilder til protein. To spiseskeer indeholder 4 g protein.

8. Beskytter mod brystkræft
Chia indeholder lignaner, en slags planteøstrogener, der kan blokere for det kvindelige kønshormon østrogen, så det ikke så let fremprovokerer brystkræft eller kræft i livmoderhalsen.

9. Holder kroppens celler unge
Chiafrø er en af naturens mest koncentrerede kilder til antioxidanter. Hvert lille frø er nemlig proppet med såkaldte fenoler, der beskytter kroppens celler mod frie radikaler og dermed mod ældning.

Læs også, hvorfor det er smart at spire chiafrø, her



 

Efterlad en kommentar