Energi & velvære

SOMMERTID: DERFOR ER ALLE ANDRE IDIOTER I MORGEN

Hvis du bliver bremset af en politibetjent på vej til arbejde i morgen, er der større sandsynlighed for, at du får en bøde. Skal du til møde med chefen, har du større risiko for en ordentlig overhaling. Og hvis du og kæresten skal skændes, ender skænderiet muligvis med at blive ekstra heftigt.

Hvorfor nu al den skæbnesnak om i morgen? Fordi det er blevet sommertid og vi alle sammen har mistet en times nattesøvn. Det bevirker bl.a., at vores tarmbakterier, der foretrækker ro og regelmæssighed, bliver revet ud af deres 24-timers døgnrytme, og de kan hævne sig på virkelig mange måder. På “Søvnig Mandag”, som dagen i morgen kaldes, vil mange af os blandt andet derfor være mindre harmoniske og i særdeleshed mere klodsede og gnavne end normalt.

Bl.a. viser forskning fra University of Washington, at

★ vi er mindre produktive og bruger mere tid på overspringshandlinger
★ vi laver 6,5 % flere ulykker i trafikken
★ vi bliver idømt 5 pct. længere straffe, fordi dommerne er uoplagte

Herregud, en times sommertid kan da ikke betyde så meget, tænker du måske. Men spørger du dine tarmbakterier, vil de være lodret uenige. Tarmbakterier kan lide regelmæssighed. Bl.a. reagerer de voldsomt på jetlag, viser israelsk forskning. Mus, der bliver revet ud af deres faste døgnrytme og forskudt otte timer – svarende til en flyvning fra København til Sydney – får takket være en ændret fordeling af deres tarmbakterier højere risiko for at blive fede, glukoseintolerante og ramt af type 2-diabetes.

Og nu vi taler om Australien, er forskere i Adelaide i gang med at undersøge, hvordan skifteholdsarbejde påvirker tarmbakterierne og dermed også forsøgspersonernes fysiske og mentale sundhed og velvære.

Prøverne fra de australske skifteholdsarbejderne vil blive analyseret i disse lokaler hos uBiome i Californien, hvor jeg var på besøg i forrige uge – med yderst oprørte tarmbakterier efter en brutal ni timers omplantning til Californien-tid, hvilket udmøntede sig i en uimodståelig trang til chokoladefudge og saltkaramel i stedet for de sædvanlige salat-kompositioner.

Morgenstemning i verdens største mødested for tarmbakterier, laboratoriet uBiome i San Francisco. De to stiftere Jessica Richman og Zachary Apte har opbygget en databank med detaljeret viden om 150.000 menneskers tarmbakterier. Også om deres døgnrytmer. Nogle af dem – bakterierne, altså – pryder væggene. 

Nu er du advaret. Måske skulle du allerede i aften tage dine forholdsregler ved at være ekstra rar mod de milliarder af små krabater, der myldrer rundt nede i din tarm. Så det ikke bliver dig, der hiver hovedet af nogen …

Hvad kan du gøre for at stryge dine tarmbakterier med hårene og undgå at blive et opfarende, ukoordineret, brølende brokkehoved i morgen?

I AFTEN:

★ Gå lidt tidligere i seng. Det er ikke sikkert, at du falder i søvn lige med det samme, men lidt har også ret. Jo blødere landing i morgen tidlig, jo bedre.

★ Hjælp søvnen og omstillingen på vej med mad og drikkevarer, der indeholder døgnrytmehormonet melatonin, som normalt dannes af koglekirtlen inde i din hjerne. Melatonin gør det lettere at falde i søvn. Det kan fx være:

Valnødder – læs mere her
Surkirsebær – som man sjældent kan trylle frem en søndag aften, men har du tilfældigvis en flaske usødet kirsebærsaft, så snup 200 ml. Læs mere her
Majs, måske som popcorn?
Ris
Ingefær
Peanuts

I MORGEN:

★ Giv dig selv en rolig morgen. Sørg for at få mest mulig morgenlys på nethinden. Dagslys hjælper med at omstille dit indre ur til sommertid hurtigere.

★ Muligvis får du brug for lidt ekstra kaffe for at få hjernen op i omdrejninger og nå et større toiletbesøg, inden du skal ud af døren – hvis dit tarmsystem plejer at være på “morgenholdet”.

★ Tag cykelhjelm på (også) i morgen, hvis du skal cykle på arbejde. Ja, faktisk ville det slet ikke være dumt at tage den på, uanset hvordan du kommer på arbejde, hvis folk virkelig kører som idioter!

★ Kan du mærke irritationen syde inde i dig, som dagen skrider frem, så udskyd om muligt møder og samtaler, der kan ende med konfrontation.

★ Planlæg noget rart, der ikke kræver den store koordination og tankevirksomhed, sidst på dagen, hvor både du og dine omgivelser er mere trætte end normalt.

★ Sluf for tv, computer, ipad og smartphone tidligere end ellers, så deres blå lys ikke holder dig vågen ud over din nye sengetid.

★ Gå i seng til ny tid. Tirsdag vil du næsten være god som ny. De fleste af kroppens døgnrytme-styrede systemer kan sagtens flytte sig en time på et døgn.

Efterlad en kommentar