Spis rub og stub Superfoods

DINE BRYSTERS BEDSTE VENNER: HILS PÅ RESTEN AF BROCCOLI-BANDEN

Er du træt at at gumle dig gennem buket efter buket af dampet broccoli – verdens sundeste grønsag? Heldigvis er der masser af skønne variationer på vej, så du kan tanke op med kålkraft uden at føle det som en triviel pligt. De sunde stoffer i broccoli sidder nemlig ikke bare i buketterne, men også i spirerne, blomsterne og bladene. Er du haveejer, eller har du en lun plads, hvor du kan lege urban microgreen gardener, kan du booste dit panser mod bl.a. kræft fra det øjeblik, den første spire ruller sig ud af frøet.  Og sæsonen begynder – nu! Her er 5 skønne varianter af broccoli – ud over den klassiske på stilken.

BROCCOLISPIRER

Vidunderstoffet i broccoli og andre former for kål hedder sulforafan. Det beskytter dine celler mod skader, og i særdeleshed mod kræft. Broccolispirer indeholder 20-50 gange mere sulforafan end færdigudviklet broccoli. Bl.a. har broccolispirer i flere forsøg vist meget overbevisende resultater mod brystkræft, tyktarmskræft, lungekræft og en række andre kræftformer. Andre studier har vist, at broccolispirer også kan beskytte mod astma, allergi og hjerte-kar-sygdomme.

Du kan selv lave broccolispirer, enten i en særlig spirekasse (de fås meget avancerede, med sprinkleranlæg og det hele, og jeg er lidt fristet…) eller i en ren plasticbakke fra frugt eller grønsager.  Læg et stykke fugtet vat i bunden af bakken, skyl frøene og strø dem ud over vattet. Sæt bakken et lunt sted, og giv den ca. 8 timers mørke i døgnet. Skyl frøene hver dag. Efter nogle dage er spirerne klar. De har en fin, let nøddeagtig smag og kan spises fx i salat, en sandwich, på en avocado eller som tilbehør. Broccolifrø kan du købe i helsekostbutikker, frøforretninger eller på nettet.

BROCCOLI-BLOMSTER

Hvis du har broccoli i haven og de går i stok, så lad endelig være med at kassere dem. Blomsterne smager nemlig skønt, og de pynter flot på enhver salat. Der er ikke helt så meget sulforafan-power i dem, men lidt har også ret. I Californien fik jeg broccoliblomster her og der og allevegne, ligesom man i sin tid blev bombarderet med rucola.

BROCCOLI-BLADE

Først troede jeg, at dette var en slags mælkebøtte. Men nej, det er simpelthen bladene fra broccolien, og de smager utrolig godt og har deres egne sunde fordele. De indeholder nemlig mere beta-caroten, som er et forstadie til A-vitamin, end de andre dele af broccolien. Beta-caroten er bl.a. godt for synet. I USA køber man dem som en selvstændig grønsag, og jeg skal stensikkert til at spise broccoliblade af egen avl.

Bladene er mildere end stokkene og buketterne og kan både spises som salat, blendes ned i en grøn juice eller smoothie eller bages til chips i ovnen, ligesom grønkålsblade med masser af peber og lidt salt. Du kan også lynstege dem sammen med grøntsager på en pande eller i en wok.

Bruger du dem i salat, så strip bladene af stilkene og put kun dem i salatskålen. Stilken er ikke så spændende i rå tilstand.

LILLA BROCCOLI-STILKE

Ud over sulforafan indeholder disse lille broccolistilke “blåbærstoffet” anthocyanin, der beskytter mod inflammation, hjerte-kar-sygdomme og kræft. I år vil jeg prøve at dyrke dem selv. Mange af frøfirmaerne har dem på programmet. Broccolistilke smager skønt lyndampet eller vendt på en pande med lidt olivenolie og hvidløg og et skvæt citronsaft over.

Læs også: Sådan spiser du kål uden at få luft i maven

BROCCOLINI eller ASPARGES-BROCCOLI

Det er SÅ skønt, at man kan få dem overalt efterhånden. Jeg kan bedre lide smagen og konsistensen end i klassisk buket-broccoli, men egentlig er den en krydsning mellem broccoli og bladgrønsagen gai lan, en kinesisk pendant til broccoli. Broccolinier er også fyldt med kræftbekæmperen sulforafan.

KLASSISK BROCCOLI

Spis rub og stub! Buketterne har højest indhold af sulforafan, men til gengæld er der flest kostfibre i stilken. Skræl stilken og damp den eller steg den, men smid den endelig ikke ud! Damper du broccoli, så drik endelig vandet bagefter, eller brug det i en sovs. Det smager godt og rummer mange gode sager. Broccoli er også rigtig god at blende ind i grønne juicer.

Broccoli indeholder også masser af andre gode sager:
★ Kostfibre, der gavner fordøjelsen, gavner de gode tarmbakterier, forebygger hjerte-kar-sygdomme, diabetes og forhøjet blodtryk, hjerneblødning og overvægt
★ K-vitamin, der bl.a. styrker knoglerne
★ C-vitaminer, der bl.a. styrker immunforsvaret

Læs også: Spis din træthed væk – i bl.a. broccoli

Læs også: Broccolispirer mod brystkræft

 

Efterlad en kommentar