Diverse sundhed Test-laboratorium

En blodprøve afslører, hvilken kur du skal vælge

Klik – og bang! En lille tynd nål skyder sig som en harpun ind i min finger og får en bloddråbe til at pible frem, og det er lige præcis meningen. Om mindre end et minut ved jeg, om jeg har valgt den rette strategi til at tabe mine fem festkilo, eller om jeg er helt gal på den. En vigtig del af svaret gemmer sig nemlig i mit blodsukker, sådan som det arter sig om morgenen, inden jeg får vådt eller tørt, viser dugfrisk forskning fra Københavns Universitet på baggrund af seks store koststudier.

Jeg fumler og må skyde mig i fingeren én gang til. Diabetikere udfører denne lille manøvre flere gange om dagen og kan den til perfektion, men for mig er den ny. Endelig sker der noget: 5,5, viser apparatet.

Nå, for pokker, det var lige på vippen. Der ligger nemlig en vigtig skillelinie ved et fasteblodsukker på 5,6 i følge de nye studier: Er det under 5,6, skal jeg følge en fedtfattig kostplan indrettet efter et normalt og velfungerende sukkerstofskifte, og er det over, skal jeg til at jagte kostfibre og vinke farvel til mit smug-slikkeri.

Derfor laver jeg lige et par kontrolmålinger de næste par morgener. De er en hel del lavere, så selv om lægerne i dag bruger mere raffinerede metoder til at afgøre, om folk har diabetes eller præ-diabetes, går jeg ud fra, at mit blodsukker hører til i den normale gruppe. Men tankevækkende, at ens blodsukker kan reagere SÅ prompte, når jeg spiser lidt for meget pasta, vandmelon og chokolade på samme dag og sover for lidt om natten.

Desuden må jeg konstatere, at jeg de sidste par år – i hvert fald i hverdagene – har spist den type mad, som i følge den nye forskning primært egner sig til diabetikere, der vil tabe sig, med rundhåndede mængder af nødder, avocado og olivenolie. Det har jeg ikke tabt mig af, tværtimod, men det har jeg hidtil tilskrevet min mands kulinariske evner og lyst til at fejre weekenderne med omfattende otte-retters menuer og udsøgte vine til. Eller rettere: Min egen manglende evne til at modstå alle disse lækkerier.

Men måske skulle jeg sadle om? Så længe mit blodsukker er normalt, vil jeg ifølge de nye resultater have lettere ved at smide hoftehuldet, hvis jeg skruer ned for fedtet og endnu mere op for grøntsagerne, fuldkornene og de magre proteiner. Sådan som jeg også styrede min vægt i tidernes morgen, dengang fedtfattig kost var moderne og mange af os kunne aflire madvarernes fedtenergiprocenter i søvne …

Kan du se pointen? Pludselig kan en forholdsvis enkel målemetode give os hver især et fingerpeg om, hvilken madstrategi, der vil gøre det lettest for os at tabe overflødige kilo og holde en sund vægt.

Med andre ord: Krigen om, hvorvidt det er bedst at spare på fedtet eller på kulhydraterne, er afblæst. Fordi svaret bl.a. afhænger af dit helt personlige sukkerstofskifte.

Altså hvor god du er til at omsætte kulhydrater ved hjælp af stofskiftehormonet insulin, hvilket bl.a. afslører sig i dit fasteblodsukker.

”Mange mennesker vil kunne opnå et 6-7 gange større vægttab, hvis de vælger den slankestrategi, der matcher deres blodsukker”, konkluderer professor Arne Astrup, institutleder ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Han er lige vendt hjem fra San Diego, hvor han fremlagde den nye banebrydende forskning på The American Diabetes Associations årlige konference sammen med studiets førsteforfatter, Mads F. Hjorth, der er adjunkt på hans institut.

Her får du i korte træk hovedpointerne i de nye resultater:

Fastblodsukker under 5,6 mmol/l:
SPAR PÅ FEDTET, JA TIL FULDKORN, GRØNT OG MAGRE PROTEINER

Spis dig mæt i sunde kulhydrater med masser af kostfibre (grøntsager, frugt, bælgfrugter og fuldkorn) plus proteiner fra magert kød, æg, fisk og mælkeprodukter med lav fedtprocent. Spar på fedtet generelt, og pas på portionsstørrelserne. Kalorietælling kan være en nyttig metode.

Fasteblodsukker mellem 5,6 og 6,9 mml/l:
JA TIL KOSTFIBRE, NEJ TIL HURTIGE KULHYDRATER

Spis dig mæt i mad med et højt indhold af kostfibre, fx grøntsager, bær, frugt og fuldkornsprodukter. Undgå hurtige kulhydrater som lyst brød, hvide ris, sukkerslik m.m. Spiser du nok af den fiberrige kost, behøver du ikke vogte over portionsstørrelser og kalorieindhold.

Fasteblodsukker 7 mmol/l eller mere:
JA TIL SUNDT PLANTEFEDT, NEJ TIL HURTIGE KULHYDRATER

Dit fasteblodsukker er højt. Bliv undersøgt hos din praktiserende læge for at få klarhed over, om du lider af Type 2-diabetes eller på vej til at få det, og om du evt. har brug for medicinsk behandling. I kosten skal du have fokus på sunde fedtstoffer, fx nødder, avocado og olivenolie. Skær hårdt ned for de hurtigt optagelige kulhydrater som pasta, brød, sukker, søde frugter m.m.

De nye resultater er ikke mindst et vigtigt gennembrud for mennesker med præ-diabetes, for hvis man vil undgå at udvikle rigtig diabetes, er vægttab en af de allervigtigste nøgler. For dem er det altafgørende at vælge den mest effektive vægttabsmetode og ikke en, der i værste fald medfører, at de i stedet for tager på og rykker et skridt nærmere et liv som diabetiker.

Jeg synes, det er fantastisk, hvis man virkelig med så enkel en test kan komme på sporet af en mere personlig koststrategi, og – hvis man er præ-diabetiker – ikke bare mindske sit taljemål, men også øge sine chancer for at spise sig ud af diabetes-farezonen. I samme hug mindsker man jo også sin risiko for at blive ramt af andre sygdomme, som har tæt forbindelse til for meget sukker i blodet, fx hjertekarsygdomme og visse kræftformer.

Den madstrategi, som Arne Astrup og ernæringseksperten Christian Bitz foldede ud i bestsellerbogen ”Verdens Bedste Kur” og efterfølgeren “V.B.K. 2.0.”(Politikens Forlag), rammer spot on i præ-diabetesgruppen. Bogen bygger nemlig på ”vinderkosten” i en af verdens største internationale kostundersøgelser, Diogenes, som også har leveret skyts til de nye resultater. Dermed er den helt perfekt for de 750.000 danskere, der render rundt med forstadier til diabetes, mange uden at vide det. Bogen kan bl.a. bestilles her.I det nye studie tabte forsøgspersoner med forhøjet blodsukker sig hele 6 kilo mere end kontrolgruppen ved at spise løs af mad som den, man finder i ”Verdens Bedste Kur”, mens forsøgspersonerne med normalt blodsukker kun tabte sig 2,2 kilo i de 26 uger, forsøget varede.

Forsøgspersoner med decideret type-2-diabetes reagererede derimod bedst på en kost med mange sunde fedtsyrer fra bl.a. olivenolie, nødder m.m., mens mennesker med normalt blodsukker som nævnt tabte sig mest på en fedtreduceret kost.

Mens jeg arbejdede på I FORM, havde vi et tæt samarbejde med Astrup og Bitz omkring et lille hold forsøgspersoner, der afprøvede ”Verdens Bedste Kur”. Alle tabte sig, men nogle markant mere end andre, og nu kender vi måske en forklaring, som ikke har med manglende viljestyrke at gøre.

Efter den massive lav-kulhydrat-bølge de seneste mange år er det tankevækkende, at fedtfattig kost vender stærkt tilbage som den optimale slankestrategi for mennesker med normalt blodsukker. Mig glæder det. Dels fordi det er frustrerende og demotiverende at følge en slankestrategi, der ikke virker optimalt for én selv, mens kiloerne rasler af venner og kolleger på samme kur. Dels af ren og skær egoisme: Astrup og Bitz plejer at udgive deres bøger på Politikens Forlag, og jeg er så privilegeret at ”arve” dem i mit nye job som redaktør, netop som der sker noget virkelig nyt og spændende på slankefronten.

I første omgang bliver der nok rift om morgentiderne hos de praktiserende læger pga. alle de mennesker, der pludselig vil have målt deres fasteblodsukker. Som jeg selv erfarede, skal der flere målinger til, før man kan være sikker på, at man kender niveauet og dermed vælger den rette koststrategi.

Er du for utålmodig, så spring lægen over i første omgang og køb en lille fiks blodsukkermåler til hjemmebrug med ”harpun-pistol” og 10 strimler, der skal opsuge dit blod. Ti burde være nok, selv om jeg må indrømme, at jeg kom til at spilde adskillige strimler pga. nervøst fumleri, da jeg skulle skyde nålen ind gennem min seje havehærdede fingerhud. Heldigvis gør det ikke ondt. Et lille kit med det hele kan fås fra omkring 150 kr. på apoteket – og man kan købe ekstra strimler separat.

De nye studier er endnu et bevis på, at ”one cure fits all” er stendød: På de konferencer, jeg besøger for at følge de nye strømninger på sundhedsområdet, er ”personalised nutrition” – skræddersyet ernæring – det helt store samtaleemne.

Hvis du har fulgt min blog, ved du, at jeg specielt har fokus på, hvor meget tarmbakterierne betyder for, hvordan vi hver især skal spise, og selv om man i dette nye studie måler blodsukker, er tarmbakterierne i høj grad involveret, forklarer forfatterne.

Sammenhængen mellem blodsukker-rigtig kost, tarmbakterier og andre såkaldte biomarkører bliver vi helt sikkert klogere på i løbet af de kommende år – og så er vejen for alvor banet for, at vi hver især kan spise lige præcis det, der gør os til de bedste udgaver af os selv.

Lige nu har jeg et hold kvinder (og mig selv) i gang med at spise på en måde, der specielt booster den gode slankebakterie Akkermansia, som også har stor indflydelse på kroppens sukkerstofskifte, og så vidt jeg kan se, passer den kostplan, vi følger, også helt perfekt til min blodsukker-profil. Akkermansia trives nemlig ikke særlig godt med fed mad – og elsker til gengæld kostfibre.

Læs min blog om Akkermansia, blodsukker og vægttab her

Velvidende, at min mailbox nærmest blev lagt ned, da jeg for et par uger siden efterlyste forsøgspersoner til vores lille Akkermansia-eksperiment, vover jeg alligevel pelsen og spørger, om nogen skulle have lyst til at deltage i et nyt lille forsøg med slanke-kostplaner, der matcher deres blodsukker?

OBS! VI HAR TILSTRÆKKELIG MANGE FORSØGSPERSONER NU!
Men du kan glæde dig til Bitz & Astrups bog: Spis dig slank efter dit blodsukker, som udkommer i begyndelsen af oktober – med hele strategien og en masse dejlige madopskrifter. 

Hvis du vil være med, kræver det, at du selv får målt dit fasteblodsukker – hos lægen eller hjemme – og at du vil gøre et helhjertet forsøg på at følge en kostplan i fire uger. Kostplanerne vil være i stil med dem, der skabte de gode resultater i de netop offentliggjorte studier.

Uanset hvilken gruppe du havner i, garanterer jeg, at der kan laves god og lækker sommermad efter principperne, men du skal nok ikke forvente, at der ligefrem står rosévin og pistacieis på menuen :·) Til gengæld vil du få lidt motiverende peptalk undervejs. Måske af Christian Bitz, hvis jeg kan overtale ham?

Jeg skal ikke bruge så mange forsøgskaniner og er i særdeleshed på udkig efter nogen, der har et BMI på mindst 28 og et taljemål over 86 cm. Hvis du er interesseret, så send mig en mail på karen.lyager@jppol.dk. Helst kun på den adresse og ikke på facebook, messenger, sms m.m., da jeg er nemt kommer til at overse nogen på platforme, hvor jeg ikke kommer så tit.

Om den nye undersøgelse: De nye resultater kan nærstuderes i artiklen Personalized dietary management of overweight and obesity based on measures of insulin and glucose i et af verdens førende ernæringstidsskrifter ’American Journal of Clinical Nutrition’. Her præsenteres data fra projekterne NUGENOB, PREDIMED, DiOGenes, SHOPUS, CHO og Healthy Weight for Living Study.

Du kan også læse pressemeddelelsen fra Københavns Universitet her

Efterlad en kommentar