Diverse sundhed Energi & velvære

ER DU HELT SYRET? 19 ENKLE TIPS MOD ILD I MAVEN

Jeg har lidt samme fornemmelse af svigtet tillid og forræderi, som når helten i krimien pludselig viser sig at være morderen … En lille dåse med den slags helte har i de sidste mange år ligget i alle mine håndtasker: Stærke tabletter, der kan tage affære og befri mig for de vildeste smerter under mit brystben, hvis jeg uden at vide det er kommet til at spise rå løg eller har udfordret den viden, jeg desværre allerede har dokumenteret lidt for mange gange: At jeg øjeblikkelig bliver straffet for at drikke rødvin, selv om jeg elsker det.

Med andre ord hører jeg til den halve million danskere, der ind i mellem snupper en såkaldt protonpumpehæmmer; en pille, der dæmper kroppens produktion af mavesyre. Jeg har været med tilbage helt fra dengang, de hed Losec. Nu hedder de alt muligt med ”prazol” til sidst: Omeprazol, Lansoprazol, Esomeprazol osv.

Mavesyre klinger lidt af småbøvsende, midaldrende, småalkoholiseret mand med udspilet bug, men jeg kender også adskillige kvinder – sunde og sportstrænede i alle aldre – der  kæmper mod syrebålet i deres maver og halse.

Ved midnatstide offentliggjorde digital-udgaven af ansete tidsskrift British Medical Journal nye resultater, der viser, at den slags lægemidler øger folks risiko for at dø af alle årsager med svimlende 25 procent. Forskerne baserer deres viden på databaser med flere millioner amerikanske krigsveteraner.

Dette studie giver ikke direkte forklaring på årsagerne til den 25 pct. øgede dødelighed, men tidligere undersøgelser har vist, at protonpumpestofferne bl.a. øger risikoen for forskellige nyresygdomme, demens, alvorlige maveinfektioner, knogleskørhed, lungebetændelse, hjertesygdomme og mangel på bl.a. mineralet magnesium, som er så vigtigt for stofskiftets og hjertets funktion.

Måske skal en vigtig del af forklaringen findes i vores tarme, for protonpumpehæmmere er hård kost for tarmbakterierne og skubber dem i en kedelig retning. Bl.a. får man færre forskellige slags (man skal helst have så mange som muligt), og farlige bakteriestammer kan lettere slå sig ned og sprede sygdom, når der ikke er så meget af den krasse mavesyre til at gøre kort proces med dem.

En halv million danskere indløser recept på protonpumpehæmmere i løbet af et år, og desuden køber mange dem i håndkøb. Ca. 120.000 af os sluger sådan en pille hver dag. En del gør det mod alvorlige tilstande, som kræver medicinsk behandling, fx mavesår. Andre benytter ”bolsjemetoden”, dvs. sluger dem efter behov i perioder, hvor de plages af refluks (syretilbageløb), halsbrand eller spiserørsbrok.

Det er sådan et lille brok, jeg ind i mellem har døjet med siden min første graviditet, og selv om jeg normalt gør alt for at undgå piller, har jeg mange gange sendt taknemmelige tanker til opfinderen de små lyserøde og gule, der kunne befri mig for de altoverdøvende smerter. Desuden har jeg en mor, der er blevet opereret for kræft i spiserøret, og da den slags kræft kan opstå pga. langvarig syrepåvirkning, tøver jeg sjældent med at finde pilleæsken frem, når først jeg mærker den velkendte smerte bore sig ind under brystbenet.

Men jeg kender også en del mennesker, der sluger den slags piller hver dag, som om det var en vitaminpille, uden at de har en medicinsk diagnose. Så er de altid er klar til at kapere store mængder fed mad og alkohol og feste igennem, hvis lejlighed byder sig, uden at blive bremset af eventuelle mavesyresmerter, når kroppen forsøger at sige stop.

Hvis jeg var en af dem, ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang fremover – med de nye statistikker in mente. Mon ikke der kommer nye direktiver fra sundhedsmyndighederne – og forhåbentlig en mere sikker løsning for alle dem, der virkelig har brug for et effektivt mavesyre-værn?

Siden jeg begyndte at interessere mig for tarmbakterier og falde over foruroligende mange forskningsresultater om pillernes bivirkninger, har min vigtigste strategi været at forhindre mavesyreproblemerne i at opstå ved ret konsekvent at sige nej tak til til de mad- og drikkevarer, der forvandler mig til et syrebad. Det er jeg blevet ret skrap til, så pilleæskerne i mine håndtasker er efterhånden næsten overflødige.

Fra mine lidelsesfæller ved jeg, at det er lidt forskelligt fra person til person, hvad der trigger mavesyreproblemerne, men her er i hvert fald mine personlige byttehandler.

19 NATURLIGE RÅD MOD MAVESYRE

1. HVIDVIN ER BEDRE END RØDVIN
Jeg elsker rødvin, men så snart første slurk glider ned gennem mit svælg, føles det, som om jeg får stukket et spyd hele vejen ned langs rygsøjlen, og der går ikke længe, før jeg skal kaste op. Fandens også, når det nu smager så godt. Men jeg har lært mig at elske hvidvin, og det har jeg slet ikke samme problem med, hvis jeg holder mig til et par glas. Rosé går som regel også, mens boblerne i champagne kan drille lidt.

2. STEGTE OG KOGTE LØG ER BEDRE END DE RÅ
Rå løg er min syrefjende nr. 1. Bare en lille stump rødløg, og al varme forsvinder fra mine hænder og fødder og samler sig i en stikkende smerte i brystet med stråleeksplosioner ud i skuldre og arme. Første gang troede jeg, at jeg var ved at få et hjerteanfald! Porre, forårsløg, hvidløg og purløg i større mængder virker på samme måde. Når disse dejlige og uundværlige ingredienser er varmetilberedt, går det heldigvis meget bedre.

3. JOMFRUCOCKTAILS I STEDET FOR HÅRD SPIRITUS
Romtoddy, mojito, strawberry daiquiry og gin & tonic: Ja, smagen fejler ikke noget, men det gør jeg få øjeblikke efter, at jeg har indtaget dem. Jeg eksperimenterer med festlige look-a-like-drinks uden alkohol i, så jeg ikke ødelægger den gode feststemning. Der er snart basis for et blogindlæg med jomfrucocktails!

4. RØGET KØD OG FISK? SKÆR RØGKANTERNE AF
Madvarer, der smager stærkt af røg, kan let fremkalde de famøse mavesmerter.  Skær de røgede sideflader af, hvis du kan. Smager resten stadig stærkt af røg, nøjes jeg med at nippe.

5. HELLERE BANAN END VINDRUER OG ANANAS
Bananen er min trofaste frugthelt, som jeg forer mit ætsede spiserør og ditto mavesæk med, når mavesyren bliver for voldsom. En del andre frugter kan også godt irritere mig, når jeg spiser store mængder. Grøntsager fungerer til gengæld altid fint for mig – undtagen løgene.

6. BLØD BALSAMICO I STEDET FOR KRAS VINEDDIKE
Vineddike kan få det hele til at trække sig sammen i svælget på mig. Bortset fra balsamico, der virker lidt mildere og rundere, og jeg bliver heldigvis aldrig træt af smagen.

7. KETCHUP OG MØRK CHOKOLADE PÅ RATION
Begge dele er svære at finde gode substitutter til, så dem spiser jeg kun i små mængder. Det er absolut værst at skulle holde igen med den mørke chokolade,  men det er nok udmærket, at min krop sætter grænser, for min hjerne gør det nødigt!

8. CHILI OG INGEFÆR KAN LIRKES NED
De stærke krydderier kan sandelig også bide fra sig, men man skal bare dosere dem lidt forsigtigt. Når jeg snupper et ingefærshot, er det altid sammen med mad, aldrig på tom mave.

9. BYT KAFFEN UD MED TE
Kaffe er en legendarisk mavesyreskurk hos mange, men jeg kan heldigvis bedre lide te, så det er ikke noget offer for mig. Stærk pebermynte- og ingefærte kan dog godt kradse lidt.

10. HELLERE RUGBRØD END LYST BRØD
Lyst brød kan give halsbrand hos mig og mange andre. Rugbrød kan en sjælden gang gøre det samme, men kun, hvis det er bagt på en meget syrlig surdej og systemet er irriteret i forvejen. Ellers fungerer det upåklageligt.

11. SPIS LANGSOMT, lad være med at sluge maden

12. SPIS FORSIGTIGT, NÅR DU ER PRESSET, da stresshormoner i kroppen får maven til at danne ekstra meget syre.

13. UNDGÅ STRAMME BH’ER og stramt tøj i det hele taget. Kompressionstøj er ikke sagen, hvis du er syreplaget.

14. LIG MED HOVEDET HØJT, så syren ikke strømmer op fra mavesækken, når du ligger. Læg evt. et par bøger under hovedgærdet på din seng. Selv om mavesyren er stærk, kan den ikke trodse tyngdeloven.

15. SOV PÅ VENSTRE SIDE, hvis du har refluks eller spiserørsbrok. Dine mave sidder især i venstre side af kroppen, og når den ligger nederst, er risikoen for halsbrand og sure opstød mindre, fordi mavesyren ikke kan løbe op ad bakke.

16. PAS PÅ TUNGE LØFT, når du styrketræner. Hvis jeg laver tunge bænkpres med rygstøtten vandret, går det galt. Det hjælper at hæve rygstøtten. Det er også bedre at gå to gange op ad trappen til 3. sal, når jeg har mange meget tunge indkøbsposer, i stedet for at slæbe hele læsset op på én gang.

17. TRÆN MED HOVEDET OPAD. Hvis du har problemer med mavesyre, der ryger tilbage i halsen, er yogastillinger, hvor du står med hovedet nedad, ikke særlig smarte. Downward Dog fx – eller hovedstand. Det kan også være problematisk med øvelser, hvor man presser knæene op mod brystet, for det kan mase mavesyren opad i systemet. Tal med instruktøren om alternative øvelser til dig.

18. BRUG BANANER SOM SPORTSENERGI. Når du dyrker udholdenhedssport og har brug for energi undervejs, kan sur-søde energigeler udløse de voldsomste mavesmerter. På mit første maraton gennem New Yorks gader medførte syrechok fra den slags geler toiletbesøg i samtlige fem bydele og voldsomt ubehag undervejs, mens mavesyren skvulpede op og ned. Bananer er derimod blide og mavevenlige, men husk, at de skal være helt modne.

19. REBOOT- NÅR DET GØR VIRKELIG NAS: De gange, hvor det har taget dage at få flammerne under kontrol, har jeg levet af tynd havregrød, banan og mælk. Ikke særligt inspirerende, men i den situation er man villig til alt!

 

 

Efterlad en kommentar