Brevkasse Fra viden til hverdag Superfoods

ER LILLA GRØNTSAGER SUNDERE?

I mit supermarked myldrer det frem med lilla grøntsager: Lilla blomkål, rosenkål, gulerødder,  kartofler og meget mere. Er de sundere?, spørger min bloglæser Marianne H.

Ja, nogle af dem har lidt blåbær-power, fordi naturens blåviolette farvepigmenter generelt er mægtig sunde. Typisk er de mørke grøntsager og frugter farvet af antocyaniner; de kraftige antioxidanter, der er en af årsagerne til, at blåbær er så sunde. Antocyaniner virker antiinflammatorisk og giver dig ekstra beskyttelse mod bl.a. hjertekarsygdomme, demens og svækkelse af synet.

Flere af de lilla grøntsager og frugter er slet ikke nye, men gamle sorter, som er kommet til ære og værdighed i takt med, at eksperterne har opdaget al den kraft, der gemmer sig i planters naturlige blåviolette farvestoffer. Fx var gulerødder lilla, indtil hollandske avlere i 1700-tallet udviklede den orange variant, vi kender i dag.

Her får du en liste over lilla madvarer, der gør noget ekstraordinært godt for din sundhed.

DSC_0495

LILLA BLOMKÅL

Ligesom hvid blomkål indeholder den lilla det kræftbekæmpende stof sulforafan og en masse herlige kostfibre, men den lilla har endnu et triumfkort: Antocyaninerne i dens blomkålsbuketter virker antiinflammatorisk og giver dig ekstra beskyttelse mod et hav af sygdomme,

SÅDAN KAN DU SPISE DET: Sørg for, at din lilla kål er frisk og fast, når du køber den, og spis den med det samme, så indholdet af c-vitaminer ikke styrtdykker. Enten rå i salater, blendet som blomkålssne eller -ris eller lyndampet i en gryde med lidt vand i bunden. Max et par minutter, så kålen ikke mister sin farve. Lilla blomkål bliver hurtigere mør end den hvide klassiker.

DSC_0673

LILLA GULEROD

Lilla gulerødder blev dyrket i Afghanistan allerede for 5000 år siden, så ligefrem nye er de ikke.

Ligesom orange gulerødder indeholder de violette betacaroten, der kan omdannes til A-vitamin, som holder hud, øjne, cellemembraner og immunsystem i topform. Når det gælder de lilla, kan du oven i lægge en god sjat sunde antocyaniner.

SÅDAN KAN DU SPISE DEN: Som hel gnavegrønt, vasket og rå. I skiver eller revet til fx salat. Eller let dampede. Lad være med at skrælle den, da antocyaninerne især sidder helt yderst, og spis den helst med lidt olivenolie, avocado, nødder eller en fjerde fedtkilde til, da betacarotenet bedst optages, når der er fedt til stede.

DSC_0606

LILLA KARTOFFEL

Syrede ser de ud på tallerkenen, de blålilla kartofler, som ligesom blåbær får farve fra antocyaniner, der beskytter kroppens celler, styrker immunforsvaret og beskytter mod kræft.

Desuden indeholder de lilla kartofler ligesom kaffebønner og aubergineskal klorogensyre, der forsinker blodsukkerets stigning efter et måltid. Det er måske en af forklaringerne på, at deltagerne i et forsøg med seks-otte lilla kartofler på dagsmenuen ikke tog på af det.

Samme undersøgelse viste i øvrigt, at blodtrykket hos forsøgspersonerne faldt, når de fik lilla kartofler. Andre undersøgelser tyder på, at klorogensyre er med til at forhindre, at der danner sig blodpropper i din krop.

SÅDAN KAN DU SPISE DEM: De koger let ud, så behold skindet på, når du koger dem, og husk at spise det bagefter, da de sunde stoffer er allermest koncentrerede her. En lilla kartoffelmos vækker opsigt på middagsbordet.

Lilla kartofler bliver endnu sundere, hvis du koger dem og afkøler dem, før du spiser dem, fx i form af en kartoffelmad. Så omdannes stivelsen nemlig til såkaldt resistent stivelse, der virker lidt ligesom kostfibre.

DSC_0593

AUBERGINE

Den smukke ovale grøntsag har ligefrem fået opkaldt en farve efter sig. Skrællen er smækfyldt med antocyaniner, og især den, der hedder nasunin, er interessant. Bl.a. hjælper den kroppen med at rense overflødigt jern ud af kroppen. Det er vigtigt, da for meget jern kan ophobe sig i bl.a. lever og hjerte og skade vævet der.

Desuden hæmmer nasunin kræftcellers vækst og forebygger blodpropper ved at mindske dannelsen af åreforkalkning.
Skallen indeholder også klorogensyre, der beskytter mod kraftige blodsukkerstigninger, når man har spist.

SÅDAN KAN DU SPISE DEN: Heldigvis virker de sunde stoffer i auberginen bedst, når den er varmetilberedt, for den smager helt uinteressant i rå tilstand. Du kan halvere den, hule den ud, fylde den med lækker kød- eller grøntsagsfars, drysse lidt ost på og bage den i ovnen. Du kan også skære den i skiver og stege den på panden eller i ovnen med olivenolie og fx timian eller oregano. Eller du kan lave baba ganouch, den lækre libanesiske auberginemos med hvidløg, tahini, citron og spidskommen. Men frem for alt: Spis hele skrællen.

DSC_0491

Treviso (den mørke klassiske radicchio) mere lidt mere bitter i smagen end Tardivo, den lyse med krøllerne.

RADICCHIO-SALAT

De fleste rødlilla salater som raddichio er lidt mere bitre end de grønne. Den er i familie med julesalat, der også indeholder bitterstoffet lactucopicrin, der bruges som middel mod malaria, men også virker beroligende og smertestillende.

Farven skyldes især carotenoiden zeaxantin, der især er kendt for sin evne til at holde ens syn ungt – sjovt nok, nu hvor vi befinder os i et lilla univers, ved at beskytte øjnene mod solens ultraviolette stråler.

SÅDAN KAN DU SPISE DET: Rå i salat – gerne sammen med noget, der er lidt sødt, fx appelsinskiver, granatæblekerner eller en dressing med en anelse honning i. Eller du kan grille den eller honningglacere den på en pande. Når den varmes op, forsvinder lidt af den bitre smag. Snarere bliver den lidt nøddeagtig.

DSC_0569

BLÅ DRUER

Skallen er fyldt med antocyaniner, der bl.a. beskytter hjernens celler mod at gå i forfald. I modsætning til grønne druer indeholder de lilla druer også antioxidanten resveratrol, som for nogle år siden blev udråbt til det helt store vidundermiddel mod kræft, hjertesygealdring og meget mere. Forsøg med stoffet har dog vist lidt brogede resultater. Mest lovende er dets virkning mod acne og synssvækkelse hos diabetikere.

SÅDAN KAN DU SPISE DEM: Friske som snack eller i salater. Du kan også fryse dem let (især de stenfrie er velegnede) og bruge dem som et alternativ til vingummi. Og ja, du kan drikke dem i form af rødvin.

DSC_0660

RØDKÅL OG RØD SPIDSKÅL

Som andre kåltyper indeholder de stoffet sulphorafan, der forebygger kræft. Desuden har de i kraft af deres lilla blade et stort indhold af antocyaniner, som giver ekstra anti-inflammatorisk bonus.

SÅDAN KAN DU SPISE DEM: Fintsnittede i salater. Dampet eller lynstegt, fx i en wok. Du kan også lave de smukkeste lilla kåldolmere, hvis du wrapper dem rundt om en grøntsagsblanding eller en kombination af kød og grønt. Undlad at opvarme røde kåltyper i mikroovn, da strålerne kan nedbryde deres næringsstoffer.

RØDBEDE

Den er mere lilla end rød, og frem for alt rummer den store mængder værdifuldt nitrat, som kan sænke blodtrykket og øge ens fysiske præstationsevne, fordi det udvider blodkarrene. Nitraterne gør det dermed lettere for kroppen at transportere ilt over i musklerne, så de kan yde mere. Af samme grund er rødbedejuice blevet et stort hit blandt idrætsfolk. Rødbedens farve skyldes modsat mange andre lilla grøntsager ikke antocyaniner, men såkaldte betalainer, som i følge forløbige forsøg ser ud til at virker stærkt anti-inflammatorisk. Bl.a. tyder meget på, at de forebygge kræft og gigt.

SÅDAN KAN DU SPISE DET: Revet rå i salat, bagt, som suppe eller som juice. Hvis du vil bruge juicen som naturlig doping til at yde en toppræstation, skal du drikke den 1-3 timer på forhånd, da der går lidt tid, før den virker. I ventetiden må du ikke børste tænder og bruge mundskyllemiddel, da bakterier fra spyttet i mundhulen er med til at omdanne nitratet til den nitrit, som har den gode virkning på blodkarrene.

DSC_0555

Blåbær er den ultimative blålilla darling, men der findes masser af andre muligheder. Nogle mere tilgængelige end andre:

Rødløg
Røde asparges
Rød basilikum
Brombær
Hyldebær
Lilla peberfrugt
Lilla rosenkål

Har du også spørgsmål, som du synes, jeg skal tage op på bloggen? Så send dem til mig på [email protected] Hver uge vil jeg svare på et af de bedste, der er tikket ind. 

1 kommentar

Efterlad en kommentar