Energi & velvære Superfoods Test-laboratorium

84 min. ekstra i Drømmeland – på sure kirsebær?

– Det var pokkers! Måske virker skidtet rent faktisk, tænker jeg overrasket, da min øjne er ved at glide i på motorvejen på vej hjem fra Nakskov. Kl. 13 om eftermiddagen! Jeg har guffet kirsebær i mig hele formiddagen uden at tænke på, at de muligvis ville gøre mig alt for døsig til at køre hjem.

Jeg ruller vinduerne ned, skruer musikken op på højeste volumen og giver mig til at skråle med på sangen for at blive vågen nok til at fortsætte køreturen. Tanken om, at jeg muligvis har løsningen på mit søvnproblem med hjem i bagagerummet kvikker mig heldigvis hurtigt op.

Jeg havde plaget om lov til at bortføre et par spande nyhøstede surkirsebær fra vores gode ven Philip de la Cour, som har 27 hektar med Stevnskirsebær udenfor Nakskov. 7800 kirsebærtræer! Formålet med min visit er voldsomt egoistisk og meget konkret: Nemlig at finde ud af, om hans sure kirsebær kan hjælpe mig med at sove bedre om natten.

DSC_7622

På sundhedsmesserne i USA er jeg i de seneste år stødt på mange nye produkter med surkirsebær, der lover en bedre nattesøvn.

Amerikanske studier viser, at man kan øge sin gennemsnitlige søvnlængde med 84 minutter pr. nat, hvis man spiser surkirsebær morgen og aften.

Den vigtigste forklaring på effekten er, at surkirsebær indeholder store mængder af søvnhormonet melatonin. Normalt danner vi selv nok af det i koglekirtlen i hjernen, men med alderen falder produktionen. 9 ud af 10 af os er elendige sovere, og de fleste af os er kvinder.

Melatonin styrer vores indre ur; hvornår vi føler trang til at sove, og hvornår vi vågner op. Når koglekirtlen skruer op for sin melatoninfabrik om aftenen, bliver man normalt overvældet af trang til at sove. Melatonin bruges som middel mod jetlag, fordi det kan hjælpe én med at manipulere med kroppens og hjernens søvn/vågen-cyklus. I USA kan man købe det i håndkøb alle steder, men i Danmark er stoffet et receptpligtigt sovemiddel.

For ikke længe siden fandt man ud af, at melatonin også gemmer sig i en række fødevarer, og i særdeleshed i surkirsebær. Jeg tør slet ikke tænke på, hvilken forskel 84 minutter ekstra i Drømmeland kunne gøre for mit energiniveau. Og når jeg nu er så privilegeret at kende en rar surkirsebæravler, er det oplagt at gribe chancen for at teste bærrene.

DSC_7653

Ingen har kunnet oplyse mig, hvor højt melatoninindholdet er i Stevnskirsebær. Formentlig er det aldrig målt. Men Stevnskirsebær sprænger alle rekorder for surkirsebær, når det gælder den type kraftfulde antioxidanter, der kaldes anthocyaniner: De indeholder hele 30 gange flere end de surkirsebær, som typisk indgår i amerikanske forsøg. Så krudt i dem, det er der!

Anthocyaniner får æren for, at surkirsebær i andre studier har vist sig at beskytte mod hjertekarsygdomme, diabetes, kræft, gigtsmerter, demens og hjælpe medtagne sportsfolk med at restituere hurtigere.

Man kan gætte på, at Philips Stevnskirsebær med deres gigantiske mængder af anthocyaniner vil lammetæve amerikanernes yndingsbær, hvis de skulle dyste om, hvem der er sundest.

Hvor er det dog synd, at de skal ende deres dage som sød saft til sydeuropæere i stedet for at udfolde deres kæmpestore sundhedsmæssige potentiale. Måske skulle jeg starte en ny business med kirsebærprodukter på 117 måder?

DSC_7682

I første omgang glæder jeg mig til at få masser af gode ekstragevinster ud af mit eget helt uvidenskabelige søvneksperiment. Og du bliver nødt til at se filmen oppe i toppen af dette blogindlæg – alene for at blive forbløffet over de Georg Gearløs-maskiner, der høster Philips kirsebær.

SÅDAN TESTER JEG BÆRRENES SØVNVIRKNING:

Hver morgen og hver aften i 14 dage skal jeg indtage surkirsebær svarende til 300 g saft. Præcis som i de amerikanske forsøg. Jeg har nedfrosset små portionsanretninger af koncentreret saft, som jeg tør op løbende. Plus kirsebærpulp og kirsebæristerninger, så jeg kan variere lidt.

Og så fører jeg søvnjournal over, hvor længe jeg har sovet, og hvordan de enkelte nætter er gået.

DSC_7678

Vi tales ved om 14 dage! Så vil jeg aflægge rapport og samtidig give dig alle de opskrifter med surkirsebær, som jeg med sikkerhed har fundet på i mellemtiden.

 

 

Efterlad en kommentar