Opskrifter Superfoods

JULEGRØNKÅL, SOM DU ALDRIG HAR SMAGT DEN FØR

Grønkålen stod med de fineste frostguirlander på sine krøllede kanter her i morges. Det skal fejres med endnu en omgang af de festligste og definitivt sundeste julekugler, jeg kender.

Sidste år smagte jeg nogle, der mindede om, i Whole Foods Market i USA, men hvis jeg skal være  ærlig og undtagelsesvis ubeskeden, smager mine markant meget bedre. Saftige og karamelagtige. Og spækket med så mange prægtige superfoods, at du ikke drømmer om det, før du selv står og fodrer din blender med gode sager. Kort sagt er det kugler med garanti for nypudset juleglorie og indbygget englesang.

Ikke mindre end fem superfoods indgår i grundopskriften ud over dadlerne, og afhængigt af, hvad du ruller dem i, kan der sagtens snige sig en ekstra super ind på listen. Hvis du har sundhedsskeptikere i dit netværk, så kald kuglerne for romkugler, kokoskugler eller hindbærkugler uden at nævne chiafrø og grønkål med et ord. Så slipper du for hævede øjenbryn på forhånd! De skal bare smage dem, så ruller de ned helt af sig selv.

DSC_0030

Jeg har ellers gået i en stor bue uden om alt, der minder om havregrynskugler, siden mine børn var små. Kureret af smattede poser med klistrede julekugler, som små ivrige børnehavehænder havde rullet til mor og far. De små hænder var kun hyggelige, men det var ingredienserne ikke. En gang bad jeg med den mest uskyldige røst, jeg kunne mønstre, om opskriften. Og da det gik op for mig, at hovedingrediensen var margarine, blev gaveposerne med havregrynskuglere diskret eskorteret ud i skaldebøtten.

– Åh, skattemus: De smagte så godt, at jeg kom til at spise dem allesammen, slap jeg godt fra at lyve.

Men nu tager jeg revanche, og der er hverken margarine, tilsat sukker eller gluten indblandet. Kuglernes smag og udseende kan varieres i det uendelige, alt efter hvad du ruller dem i og evt. tilsætter af smag.

DSC_0090

På forhånd skal du vide, at friske dadler er mange blenderes skræk: Dadeltesten er foodprocessorens pendant til bilernes Elgtest. Med stor sandsynlighed vil skærepropellen blive limet fast i klæbrig dadelmasse, før den når at blive færdig med arbejdet. Hav tålmodighed. Lirk massen omkring skærebladene fri med en lille ske. Bland lidt rundt i ingredienserne igen og kør løs.

Ved du på forhånd, at den slags sysler vil udløse et raserianfald og en tilsvarende stigning i blodtrykket, så vælg løsningen med de tørrede dadler, der ligeså fint lader sig findele. Kuglerne bliver dog ikke helt så saftige, som når dadlerne er friske, men du kan skrue lidt op for kokosolien for at få dem til at hænge sammen.

DSC_0078

GRUNDOPSKRIFT:

2 store håndfulde hakket grønkål, enten færdighakket på pose eller hjemmehakket
2 spsk chiafrø
2 spsk usødet cacaopulver
2 spsk havregryn
1 tsk kokosolie
15 friske dadler*

*) Tørrede dadler kan også bruges. I så fald: Tag en hel spsk kokosolie, så dejen ikke bliver for tør

DSC_0100

FORSLAG TIL EKSTRA-SMAG (kun én slags pr. kugle):

En lille sjat rom eller cognac
Lidt revet ingefær
Lidt revet appelsinskal
Kanel
Chili
En lille sjat opløst pulverkaffe.

DSC_0119

FORSLAG TIL PYNT (kun én slags pr. kugle):

Frysetørrede hindbær
Blåbærstøv
Frysetørret havtorn
Kokosflager
Cacaopulver
Matchate
Baobab-pulver
Fintrevet appelsinskal

DSC_0043

SÅDAN GØR DU:

1. Blend grønkål, mandler, chiafrø, kokosolie og cacao og evt. en ekstra smagsgiver fra listen.
2. Hvis dadlerne er friske, smutter du stenene ud. Hak dadlerne med en stor kniv. Jo finere, jo bedre.
3. Kom dadlerne ned i blenderen til resten af ingredienserne. Blend det hele sammen, så godt du kan – med de omrøringspauser og befrielsesaktioner for den tilklistrede skærepropel, som projektet kræver.
4. Rul kugler af massen og tril dem i dekorativ pynt fra listen. Bruger du friske dadler, klæber de lige så fint fast. Bruger du tørrede dadler, kan det, afhængig af hvor tørre dadlerne er, være nødvendigt at dyppe kuglerne i mørk overtrækschokolade, før de trilles i pynt. Det tager de bestemt ikke skade af …
5. Pga. grønkålen skal kuglerne helst opbevares i køleskabet. Men tro mig; de får ikke lov at stå længe derinde. Hvis de overhovedet kommer derind ..

 

SUNDE FAKTA: 

★ Grønkål indeholder fantastiske kostfibre, som tarmene elsker, og stoffet sulforaphan, der beskytter mod bl.a. cancer
★ Chiafrø er en af planteverdenens bedste kilder til sunde omega-3-fedtsyrer og protein.
★ Cacaopulver gavner kredsløbet og humøret: Det kan udløse noget, der minder om en lykkefølelse i hjernen.
★ Mandler: Fabelagtig kilde til både sunde enkeltumættede fedtsyrer og kostfibre. Begge dele gavner dit hjerte og kredsløb. Spis den brune hinde med, da den er rig på vigtige antioxidanter.
★ Kokosolie indholder såkaldt mellemkædede fedtsyrer, der muligvis kan forsinke aldringsprocessen og gavne immunforsvaret.
★ Havregryn indeholder betaglukaner, en meget sund form for kostfiber, som tarme og kredsløb elsker
★ Dadler har et højt naturligt sukkerindhold, men indeholder også masser af sunde kostfibre, vitaminer og mineraler. Bl.a. magnesium, som både er godt for blodtrykket og nattesøvnen.

★ Matcha-te indeholder stærke antioxidanter af typen polyfenoler og giver grønne kugler..
★ Baobabpulver er lavet af den afrikanske superfrugt baobab, der er spækket med antioxidanter, kostfibre og mineraler. De farver kuglerne svagt lysegule.
★ Bær som hindbær og blåbær hører til planterigets stærkeste antioxidantkilder og kan forebygge alt fra cancer til hjertekar-sygdomme.
★ Havtorn er sprængfyldt med C-vitaminer og andre antioxidanter. Studier viser, at det kan forebygge bl.a. diabetes og blodpropper.

 

Efterlad en kommentar