Diverse sundhed Fra viden til hverdag

LØB EN TUR OG NYD DIN VIN MED REN SAMVITTIGHED

Endelig! Så slap jeg for de sidste skrubler over at nyde min vin. Hvis bare jeg bliver ved med at løbe, gå og cykle mine ture (som jeg elsker lige så højt som sval Pouilly Fuissé på en lun septemberaften) behøver jeg ikke længere frygte at blive straffet med brystkræft.

Et nyt studie, netop offentliggjort i British Journal of Sports Medicine, viser, at 150 minutters ugentlig motion ved moderat intensitet mindsker eller stort set neutraliserer den kræftrisiko, der er forbundet med at drikke alkohol.  I hvert fald så længe man holder sig under 9 genstande om ugen, hvis man er kvinde, og 14, hvis man er mand.

Det gælder stort set alle de kræftformer, som alkohol har indflydelse på. Og jeg har dobbelttjekket: Brystkræft ER på listen over kræftformer, som træning modvirker. Sådan et forskningsresultat er da værd at skåle på!

DSC_7794

I studiet indgik data fra otte store befolkningsundersøgelser i England og Skotland. Undersøgen bekræfter, hvad forskerne har advaret os om i årevis: at jo flere genstande om ugen, jo større er ens risiko for at dø af en række kræftformer, også selv om man holder sig komfortabelt inden for den ugentlige max-anbefaling.

Den gode nyhed er, at dette overvejende gælder, hvis man er inaktiv eller drikker mere end de nævnte 9 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd.

Hold tungen lige i munden, hvis du hører, at grænserne i stedet hedder 14 genstande for kvinder og 21 for mænd. Britiske genstande er nemlig betydeligt mindre end danske. De indeholder kun 8 g ren alkohol, mens danskere skænker mere rundhåndet op og rammer de 12 g. Jeg var selv lige ved at hoppe på den og forlange endnu et glas.

Klarer man 150 minutters motion om ugen, dvs. ca. 22 minutter om dagen, og drikker moderat, er ens kræftdødelighed lige så lav som hos mennesker, der aldrig drikker, viser analysen.

Det spændende er, at alkohol og motion ser ud til at påvirke en række af de samme systemer i kroppen. Jeg ser for mig, at alkohol skruer op for en række knapper, som motion skruer ned for igen.

  • Alkohol i større mængder fremkalder inflammation.  Motion beskytter mod inflammation.
  • Alkohol i større mængder svækker immunforsvaret. Motion styrker det.
  • Alkohol fremmer dannelsen af kræftceller. Motion modvirker, at det sker.

karen berlin øl
Konklusionen må vel være, at disse to fadbamser var ret ufarlige efter 42,2 km gennem Berlins gader …

Undersøgelsen siger ikke noget om, hvor vidt man får ekstra god kræftbeskyttelse, når man bevæger sig mere end de 150 minutter om ugen. Eller om folk, der drikker virkelig meget, kan slippe godt fra det, hvis de også dyrker motion i rå mængder.

Til gengæld bekræfter tallene, at hverdagslivsnydere, der fordeler deres genstande jævnt hen over ugen, har lavere dødelighed end folk, der aldrig åbner en flaske. Hammeren falder først, når man overskrider de anbefalede mængder. Så stiger risikoen for at dø af stort set alting.

Eftersom jeg selv bliver beruset af ganske få genstande og får ondt i maven af rødvin, lykkes det mig meget sjældent at overskride max-kvoten.

Min krops to stopklodser plus glæden ved at træne er sikkert en redning i mit nye liv på Bogø, for jeg har rødvinsglade gener fra begge grene af familien, og de kunne hurtigt lade sig rive med af begejstringen over alt det, der skal fejres i hyggeligt lag her på øen.

Det har taget mig lidt tid at finde ud af, hvilke af de utallige glas, jeg får tilbudt, jeg skal sige nej til, og hvordan jeg skal gøre det uden at fornærme den glade giver eller virke som en partykiller. Efterhånden er folk vist ved at vænne sig til mig. De få genstande, jeg vælger at drikke, nyder jeg til gengæld intenst. Især nu, hvor jeg – og alle andre – har et redskab til at gøre dem sundere.

Og heldigvis kan man jo sagtens blive afhængig af sin daglige motion – ligesom man kan af alkohol.

Tidligere i år viste et amerikansk studie med over 1,4 million deltagere, at motion kan forebygge 13 ud af 26 typer kræft. Bl.a.  sænkede motionen kræftrisikoen rundt omkring i kroppen med disse procentsatser:

  • Spiserør: 42 pct.
  • Lever: 27 pct.
  • Lunger: 26 pct.
  • Nyre: 23 pct.
  • Livmoder: 21 pct.
  • Tyktarm: 16 pct.
  • Endetarm: 13 pct.
  • Blære: 13 pct.
  • Bryst: 10 pct.

Af disse er især kræft i spiserør, lever, bryst, tyktarm og endetarm meget påvirkelige af alkohol.

 

 

 

Efterlad en kommentar