Diverse sundhed Energi & velvære Fra viden til hverdag Superfoods

OLUFS GRØNNE GRØD MÆTTER HELE DAGEN

Hele 13 fantastiske råvarer bliver blendet sammen til den grønne grød, som professor Oluf Borbye Pedersen har komponeret og spist hver morgen i 29 år. Hver især fodrer de 13 råvarer gode tarmbakterier med stoffer, der gør dem talstærke og slagkraftige over for de skadelige, før de gør dig syg.

Hvis nogen ved noget om tarmbakterier, så det er Oluf. Han er en af verdens førende eksperter og rejser Jorden rundt med sin viden og forskning. Og når han gør det, er det talrige gange sket, at han har overtalt hotelkøkkenerne til at fabrikere det grønne fluidum, så han kan starte dagen i det rette gear.

Selv prøvede jeg hans grød for første gang, da jeg fabrikerede denne lille video sammen med min datter for at slå et slag for bogen Tarme i topform, som I FORM udgiver sammen med Politiken. Oluf er en af de tre kompetente forfattere.

Men det bliver ikke sidste gang, jeg spiser grøn grød. Jeg er imponeret over, hvor meget grød, der bliver ud af en portion. Faktisk måtte jeg angribe den i tre runder, før jeg fik den spist. Til gengæld var jeg mæt langt ud på eftermiddagen. I lutter gode sager. Mine tarmbakterier må have været aldeles overvældede!

Her kan du se nogle af de effekter, som ingredienserne har på dine tarme. Mange af dem har et kæmpelangt repertoire, så jeg har bare udvalgt nogle af de vigtigste

3 håndfulde spinat: Fodrer de gode tarmbakterier med nyttige svovlforbindelser
3 buketter broccoli: Sulphoraphan beskytter mod kræft
Lidt revet ingefær: Såkaldte gingeroler forebygger kræft og inflammation
Saften af 1/2 citron: C-vitaminer virker som antioxidant, der beskytter kroppens og tarmens celler mod inflammation
1 håndfuld persille: Stærke antioxidanter
1 ark noritang: Indeholder omega-3-fedtsyrer, der beskytter mod inflammation
1/2 æble: Kostfibre (pektin) de gode bakteriers livret. Desuden antioxidanter
1/2 kiwi: Kostfibre
1/2 avocado: Monoumættede fedtsyrer og kostfibre gavner de gode tarmbakterier
1 lille håndfuld bønnespirer: Beskytter tarmvæggen
5 valnødder: Omega-3-fedtsyrer beskytter mod inflammation
Blåbær til pynt: Stærke antioxidanter

 

 

 

Efterlad en kommentar