Bloggerliv Opskrifter Spis rub og stub

EKSPERIMENTET, DER SÆTTER KÆRLIGHEDEN PÅ PRØVE

Så fat det dog, Pusling: Salatstok. Smager. Ikke. Godt.

Ordene, der kommer ud af min elskedes mund, er lidt mere diplomatiske. Men hans kropssprog siger alt: Han er lige så ufattelig dødtræt af at få serveret beske, bitre, trævlede stammer fra forvoksede salathoveder på 117 måder, som jeg er ufattelig stædig.

Hvis nu jeg kunne få salatstokke til at smage godt, ville det passe så smukt ind i tidens nej-til-madspild-tankegang. Det ville også retfærdiggøre, at adskillige kvadratmeter af køkkenhaven er fyldt med juletræslignende vækster, der er næsten lige så høje som mig selv, fordi vi selv ikke med venners hjælp kunne nå at spise dem i tide.

IMG_2937 Jeg kæmper for min sag! Specielt er jeg helt forblændet af salattræernes stokke, der på de største nærmest må betegnes som stammer. De er SÅ dekorative. Jeg kan se billederne for mig på bloggen; lysegrønne og violette stængler, måske har jeg opfundet en ny billig og muligvis stjernesund pendant til asparges?

IMG_2946Ja, faktisk har jeg forlængst taget billederne. Fik oven i købet tvunget Janus, vores 80-årige malerven, til at klæde sig ud som julemand, så jeg kunne optage en lille trailer om salatstokkens fortræffeligheder. Den blev der aldrig grund til at gøre færdig, men råfilmen kan du se her. Jeg har desuden været på jagt efter data om sundhedsfremmende stoffer i salatstokke.

Alt sammen forgæves. For hovedpersonen er fejlcastet. Salatstokke VIL bare ikke smage godt. Derfor giver det heller ikke mening at lede efter spændende antioxidanter i dem. Masonitplader optræder jo heller ikke i de officielle fødevaredatabaser. Selv Janus’ høns afviser dem, og de er normalt ret ukritiske.

IMG_0491

IMG_2956 (1)Med lidt god vilje kan jeg godt selv få de famøse stokke ned, hvis jeg skræller dem, skiver dem, steger dem i olivenolie med lidt honning og serverer dem i en salat sammen med mango, alt sammen for at maskere den bitre smag.

Men jeg kan sagtens nævne de første 10 grøntsager, som ville smage bedre i det taknemmelige selskab. Fennikel fx. Eller bladselleri. Du får alligevel opskriften nederst på siden. Og kan du på nogen måde optimere den MED salatstok på ingredienslisten, vil jeg bøje mig i støvet og udråbe dig til Ridder af den gyldne salatstok.

I det hele taget begynder jeg at fornemme en vis mathed hos omgivelserne over alle mine blog-eksperimenter.

– Nej, rør den ikke! Jeg skal fotografere den først, råber jeg til mine familiemedlemmer, når de sultne har sat sig til bords og lige skal til at sætte gaflen i et eller andet, som jeg i sidste øjeblik øjner et blogpotentiale i.

Og vupti forsvinder deres tallerken for næsen af dem og bliver båret ud i solnedgangen, hvor retten tager sig bedre ud på billeder, og når de endelig får deres mad igen, er den forlængst blevet kold.

Nogle morgener når de end ikke at få morgenmad, før jeg beordrer dem at snitte, piske og pynte et eller andet, så jeg kan filme deres hænder imens.

– Åh mor, må jeg ikke lige vågne først, beder min 18-årige datter, der jo ikke kan vide, at jeg har siddet og trippet utålmodigt i flere timer, mens min håndmodel fik sovet færdigt.

Jens ser også lidt træt ud, når han kommer hjem efter en hård dag i lægehuset og finder hele køkkenet indsmurt i 12 varianter af lilla pandekagedej, der efterlader varige blåbærtatoveringer på bordplader og skabslåger.

Jeg må vist passe lidt på dem, mine kære familiemedlemmer, hvis de ikke skal blive ramt af galopperende bloggerlede, mens jeg leger, eksperimenterer og fejler (ind i mellem).

DSC_6483

HONNINGRISTET SALATSTOK MED MANGO OG PINJEKERNER

Det skal du bruge (2 personer):
1 salathoved, der er gået i stok
1 lille spisemoden mango
Pinjekerner
Græskarkerner
Lidt akaciehonning
Olivenolie
Balsamicoeddie
Salt og peber
Evt. koriander eller persille som drys

Sådan gør du:
1. Pluk bladene af stokken. Behold dem, der ikke er for seje til at spise og skyl dem.
2. Skræl stokken og skær den i tynde skiver.
3. Rist skiverne på en pande i olivenolie, til de bliver møre. Når de er næsten færdige, tilsætter du akaciehonning og vender skiverne i den.
4. Filetér mangoen og skær frugtkøddet i mundrette bidder
5. Arranger salatdele og mango på en tallerken
6. Bland en dressing af olivenolie, balsamico, salt og peber og hæld den over
7. Rist pinjekerner og græskarkerner på en pande og drys dem over
8. Drys evt. friske krydderurter på toppen

SUNDE FAKTA OM SALAT:
★ Salat er sundere, end de fleste tror, og ikke bare grønt vand. Adskillige salattyper befinder sig højt til vejrs på en hitliste over såkaldte Powerhouse-råvarer, som forskeren Jennifer Di Noia fra William Paterson University i USA har lavet. Du kan se ranglisten her.
Forskeren rangerer fødevarerne efter, hvor meget de indeholder af 17 forskellige næringsstoffer: kalium, fibre, protein, kalcium, jern, tiamin (kendt som vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin (vitamin B3), folsyre, zink og vitamin A, B6, B12, C, D, E og K.
En fødevare skal indeholde mindst 10% af det anbefalede daglige indtag af hvert næringsstof for overhovedet at komme i betragtning til ranglisten. Bær optræder fx ikke på listen. Selv om de har fabelagtige indholdsstoffer med helt specifikke virkninger, opfylder de fx ikke kriteriet om B12 og D-vitamin.
I mine øjne er det en mærkelig liste, for hvad er fidusen i at vælge lidt kedelige allround-råvarer, der indeholder alle næringstoffer på én gang, når man kan kombinere nogle meget mere spændende, der virkelig har gennemslagskraft på udvalgte områder?
Men rent bortset fra det ER salat en dejlig råvare til at samle en masse gode ting, og det er sjovt at gå på opdagelse i alle de mange smage, som forskellige salattyper byder ind med. Og jeg er sikker på, at stokken er ekstra sund. Bare synd, at den er så svær at spise med glæde!

 

Efterlad en kommentar