Diverse sundhed Superfoods

Spis gult og red dine øjne fra skærmen

Hjælp, hvorfor har folk ingen ansigter i dag? Når jeg har siddet en hel dag foran skærmen og pludselig vover mig udenfor, spiller mine øjne mig et puds: Jeg kan ikke rigtig se ansigterne på de mennesker, jeg møder. Oven på deres halse sidder slørede kødfarvede plamager uden øjne, uhyggelige nok til at kunne være effekt i en gammeldags fantasyfilm.

Mine øjne er stivnet i en position, hvor de kun kan se klart på 30-40 centimeters afstand – distancen mellem dem og hhv. mobil og laptop. Og de er langt fra ene om at have det hårdt med at klistre til en lysende skærm så mange timer i døgnet. 50-90 af os skærmslaver lider i en eller anden grad af CVS, Computer Vision Syndrom, eller på godt dansk: Computersyn. Vi klager over trætte øjne, irriterede, tørre øjne, natteblindhed, når vi skal køre bil i mørke. Hovedpine, besvær ved at fokusere, når vi bliver trætte, og med at falde i søvn om aftenen.

Desværre melder øjenlæger og optikere også om, at stadig flere af os bliver nærsynede og har øget risiko for at få de to alvorlige øjensygdomme: makuladegeneration og grå stær, som gradvis kan gøre os blinde. Det stærke, blå lys fra skærmene skader den del af nethinden, makula, hvor det skarpe syn dannes. Bl.a. evnen til at se ansigtstræk og små teksttyper.

Men før du lukker ned for min blog af skræk for at skade dine øjne, skal du lige indprente dig disse to navne: Lutein og zeaxanthin. Disse to stoffer er såkaldte carotenoider, der findes i helt bestemte frugter og grøntsager, og ny forskning viser, at de til en vis grad kan beskytte øjnene mod at blive ødelagt af det massive bombardement af blåt lys fra skærmene i vores liv.

De to stoffer findes nemlig også i høje koncentrationer i og omkring makula, også kaldet “den gule plet”, der ligger som et aflangt felt midt i nethinden bagtil i øjet. Forskernes resultater tyder på, at vi ved at fodre os selv med lutein- og zeaxantin-holdige madvarer gør makula mere robust over for det blå lys fra vores skærme, så det ikke skader nethinden.

De to stoffer samarbejder med et tredie, nyopdaget stof, meso-zeaxantin, som ikke findes i madvarer, men dannes i nethinden, når man spiser godt med lutein.

Lad os se nærmere på dine øjnes livretter, mens vi stadig kan se skarpt:

Zeaxantin gemmer sig især lige midt i makula, mens lutein dominerer i den øvrige del af nethinden. Hvor zeaxantin som tommelfingerregel findes i den orange og gule del af madfarveskalaen, er de bedste kilder til lutein typisk gule eller grønne. De to farvestoffer påvirker ikke bare dit syn, men også dine hjerneceller: De beskytter aldrende hjerner mod forfald og hjælper børns hjerner med at udvikle sig. Bl.a. er der en lineær sammenhæng mellem koncentrationen af lutein i børns øjne og hvor gode de er til at løse en opgave.

DE BEDSTE KILDER TIL LUTEIN

★ Æg
★ Kiwi
★ Grønkål
★ Spinat
 Gulerødder
 Broccoli
 Squash
 Agurk
 Græskar
 Ærter
 Grøn, gul og rød peberfrugt
 Vindruer
 Butternutsquash
 Asparges
 Romanisalat
 Persille
 Edamamebønner
 Rosenkål
 Pistacienødder

DE BEDSTE KILDER TIL ZEAXANTIN

 Æggeblomme
 Orange peberfrugt
 Appelsin
 Mango
 Melon
 Fersken
 Papaya
 Majs

Æg er en af de madvarer, der rummer pænt store mængder af både lutein og zeaxantin. Oven i købet har kroppen lettere ved at optage de to stoffer, når de kommer fra æg end fra de øvrige kilder på listen, viser forskning.

Morgenfruer er smækfyldt med lutein og rummer også lidt zeaxantin, og du kan sagtens spise dem. De smager ikke af meget, men fryder øjnene to gange: Når de ligger i salatskålen, og når din krop trækker “øjenvitaminer” ud af dem.

FLERE TIPS MOD SKÆRMØJNE

Computeren:
Hold 60-80 cms afstand til skærmen, så du ikke bliver bombarderet med så meget lys og trætter dine øjenmuskler ved at skulle se skarpt på kort afstand.

Hvis du har problemer med at læse teksterne på længere afstand, så gør dem større. Optikerne anbefaler, at du på computeren som minimum anvender 12 punkts skrift.

Hold pauser mindst en gang i timen, hvor du tvinger dig til at kigge langt, så øjenmusklerne får lidt afveksling i stedet for at fryse fast i skærmafstand. Se fx ud af vinduet.

Skru evt. ned for lysstyrken på skærmen, og tjek, at dine øjne ikke bliver generet af lysreflekser fra vinduer og lamper.

Mobilen:
Juster skriftstørrelsen, så du ikke skal have mobilen helt op i fjæset for at læse, hvad dine venner skriver til dig.

Brug briller med gule linser, når du kigger på skærme med blåt lys om aftenen. De neutraliserer en del af strålingen.

Jeg har indstillet min iPhone til at aktivere Night Shift, et orangegult filter i tidsrummet fra kl. 20 til kl. 06. Så bliver mine øjne skånet for blåt dagslyslignende lys, der både narrer min hjerne til at tro, at det er højlys dag, gør det svært at falde i søvn og kan true mit syn på sigt. Night Shift kører også på iPad. Gå ind på Indstillinger, vælg Skærm & Lysstyrke og herefter Night Shift. Her kan du selv vælge det tidsinterval, du vil have filteret på. I princippet kan du køre med det i døgndrift, hvis du kan leve med, at dine billeder m.m. også får et gulligt skær.

 

Efterlad en kommentar