Diverse sundhed Energi & velvære

20 symptomer: Er du kaffoman?

Kaffe beskytter mod diabetes og demens og har en masse andre dokumenterede gode virkninger i kroppen. Men koffein er også en vanedannende stimulans, der kan påvirke din personlighed både positivt og negativt, alt efter om koffeinhungeren flår i dig, eller om du har fået dit højtelskede fix.

Hvis du er afhængig af kaffe for at fungere som et nogenlunde normalt og omgængeligt menneske, kan du sikkert nikke genkendende til indtil flere af følgende symptomer:

1. Alle mennesker omkring dig – også din elskede og dine unger – er helt urimeligt irriterende, krævende og stupide om morgenen. Lige indtil du får dagens første kop.

2. Lys, lyden af stemmer, gøende hunde og trafiklarm virker nærmest som tortur, før du har fået din kaffe. Ja, selv solsorten burde vise lidt hensyn og vente med sine morgentriller, til du er i stand til at værdsætte dem.

3. Hvis en eller anden imbecil kraftidiot har snuppet den sidste sjat mælk aftenen før og tvinger dig til at starte dagen med en caffelatte uden latte, er det lige før, du kan se rimeligheden i at afstraffe vedkommende med stening, halshugning og andre barbariske metoder, som du tager skarp afstand fra, når du har kaffe i blodet.

“MR-scanninger viser, at der strømmer mere blod gennem karrene i hjernen på kaffedrikkere, når de pludselig ikke får deres koffein. Det kan give hovedpine i op til 48 timer.”

4. Hvis du på forhånd ved, at nogen har brugt den sidste sjat mælk, som var tiltænkt din morgenkaffe, giver det faktisk ikke rigtig mening at stå op.

5. Hvis nogen har brugt den sidste sjat mælk, er du villig til at trodse snestorm, orkan og andre ekstreme vejrforhold (eller bestikke dine børn med uhyrlige summer) for at få hentet en ny liter.

6. Normalt fungerer din mave som et urværk, men hvis du ikke har tid til din morgenkaffe, får du øjeblikkelig forstoppelse.

IMG_1305

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Af samme grund undgår du mere eller ubevidst at booke morgenfly, fordi du prioriterer at drikke din morgenkaffe og klare det toiletbesøg, som kaffen uvægerligt kræver.

8. Skal du på besøg hos en tedrikker, tager du klog af skade din egen pulverkaffe med i tasken

9. Er du ofte på farten og ikke helt sikker på, hvor, hvornår og hvordan du kan få slukket din kaffetørst, har du en nødration af pulverkaffe med dig overalt.

10. Når du skal orientere dig i en ny by, er cafeer vigtigere fixpunkter end selv de mest monumentale slotte, domkirker og parlamenter. Ja, faktisk ender du ofte med at tilbringe adskillige timer derinde, mens du sender misundelige blikke til de indfødte, der sidder hjemmevant ved kaffebaren med deres laptop og er på “kontoret”, mens baristaen skænker friske forsyninger af deres yndlingskaffe dagen igennem.

IMG_1308

11.Træner du en dag med mindre koffein i blodet end normalt, vil bakkerne føles ekstra stejle og vejen ekstra lang, og benene virker så tunge, at du bliver nødt til at dobbelttjekke, at der ikke er spændt blylodder efter dem.

12. Er du inde i en periode, hvor du drikker ekstra meget kaffe, begynder du at betragte rystende hænder, hjertebanken, hyperaktivitet og trangen til at speedsnakke som din nye normaltilstand.

13. Når du endelig får den kop kaffe, du har tørstet efter, er der næsten ikke grænser for, hvor produktiv, lykkelig og overskudsagtig du føler dig – og hvor fantastiske alle idioterne i punkt 1 pludselig bliver.

14. Er kaffemaskinen på dit arbejde brudt sammen, er du helt ved siden af dig selv. Forhåbentlig nøjes du med at snerre af dine kolleger, selv om du har mest lyst til at bide dem. Dine normalt så hurtigtkørende små grå stivner i en trist omgang hjernegrød. Du sygner hen i en ufokuseret dvaletilstand, indtil en barmhjertig sjæl stikker dig et papkrus med mokka.

15. I din optik er tankstationers vigtigste funktion, at du kan tanke op – med kaffe. Nogle gange trækker tankstationens kaffeautomat faktisk så meget i dig, at du helt glemmer at tanke benzin.

“Kaffe kan nedsætte din risiko for at få type-2-diabetes med hele 25 pct.”

16. Er du kaffesnob, kan du sige utrolig mange grimme ting om Nespresso-konceptet. Set i det lys betjener du vennernes famøse Nespresso-maskiner med en overraskende virtuositet – mange gange på en aften – og udviser et indgående kendskab til de forskelligtfarvede kapslers navne og smag.

17. Efter en lang dag med masser af kaffe roterer du hvileløst rundt i sengen uden at kunne falde i søvn. Du trøster dig med, at du nu har tungtvejende grunde til at bælle ekstra stærk kaffe i morgen tidlig.

18. Den mest insisterende hovedpine kommer snigende, når du får drukket mindre kaffe, end du er vant til. Smerterne starter bag øjnene og arbejder sig op over panden. Den eneste hurtigtvirkende kur er straks at skænke en kop og indhente det forsømte. Hvis du vil undgå hovedpine, må du holde dit koffeinforbrug nogenlunde konstant fra dag til dag.

19. Når du er ude til middag, synes du ind i mellem, at desserten føles som en ørkenvandring. Når man nu bare trænger til en kop kaffe, hvorfor så trække tiden ud med isanretninger og crème brulée? Kunne man så bare få en mokkatærte i det mindste.

20. I de situationer, hvor du virkelig, virkelig trænger til en kop kaffe, er du sårbar over for afpresning. Når abstinenserne slår til med hovedpine og fata morgana om oceaner af kaffe, kommer du let til at sige ja til noget, du bittert vil fortryde, når kaffen har gjort dig normal igen. Fx rimeligheden i at bruge 60.000 kr. på en tricykel i stedet for ny isolering af huset, tage opvasken hele næste uge eller anskaffe en hundehvalp.

Efterlad en kommentar