Opskrifter Superfoods

ROM-MARINEREDE BROMBÆR

Det er den bedste dessert, jeg har fået meget, meget længe!, brølede min mand, da han smagte de brombær, jeg havde plukket samme morgen på min løbetur og marineret i køleskabet. Han er ellers svær at begejstre med en dessert og spiser sjældent op. Men her gjorde han en undtagelse. Hans eufori kan skyldes tre faktorer:

  1. At desserten blev indtaget, netop som Danmark bankede Frankrig i OL-finalen
  2. At jeg ikke lige havde lagt mærke til, at den anvendte rom havde en ekstraordinær høj alkoholprocent
  3. At desserten rent faktisk var rigtig, rigtig lækker

Jeg lavede den efter inspiration fra min gode veninde Linda, der spiste OL-finalemiddag sammen med os. Hun hviskede mig i øret, at man i stedet for rom kan anvende Grand Marnier, der forstærker appelsintemaet. Men nu var det lige rom, vi havde i huset, og det fungerede fremragende.

Ud over alkoholen og frugtsukkeret i appelsinsaft og bær er der kun ganske lidt sukker i desserten, men brombærrene smager altså bedst, når de får en lille smule sød forstærkning.

DSC_7523

Til 4 personer skal du bruge:
4 håndfulde solmodne brombær
Saft og skal af 1/2 usprøjtet appelsin
2 spsk rørsukker
3 dl vand
1 skvæt rom
4 dl græsk yoghurt

Sådan gør du:
1) Fjern stilke og evt. insekter fra brombærrene og læg dem i en skål
2) Riv appelsinen, enten på rivejern eller med en såkaldt juliennekniv, som Jens bruger i videoen
3) Put halvdelen af appelsinstrimlerne i en gryde
4) Pres den ene appelsinhalvdel og kom saften ned til appelsinstrimlerne
5) Hæld vand og rørsukker i gryden
6) Lad lagen koge ind til ca. 2 dl. og lad den køle af i gryden
7) Når lagen er nogenlunde kold, hælder du rom i den og rører rundt. Du kan også bare skvulpe lidt rundt med gryden)
8) Hæld marinaden hen over bærrene og pynt med resten af appelsinstrimlerne
9) Sæt bærrene på køl i mindst tre timer. Vend lidt rundt på dem undervejs, så alle bær får suget marinade til sig.
10) Server dem oven på god græsk yoghurt (eller en klat is)

DSC_7538

SUNDE FAKTA:
★ 
Brombær indeholder ligesom auberginer et mørkelilla farvestof ved navn nasunin. Det er en kraftigt virkende antioxidant, der bl.a. bekæmper cancer – i samarbejde med en række andre gode antioxidanter i bærrene.
★ En af disse, med det ikke udpræget mundrette navn C-3-R, har i studier vist sig særlig effektiv mod leukæmi (blodkræft) og lymfekræft.
★ Brombær indeholder nyttige fenolsyrer, der ikke bare beskytter mod kræft, men også styrker dit immunforsvar over for virus og bakterier.
★ Som andre bær indeholder brombær en masse gode kostfibre, som beskytter mod hjertesygdom, diabetes og kræft.
★ C-vitamin, A-vitamin og folat er der sørme også i dem.
★ Appelsinskal indeholder betacaroten, et orange farvepigment, der kan omdannes til A-vitamin i kroppen og gavne dit immunforsvar og dit syn.
★ I appelsinskal huserer også en dynamisk duo, der gavner dit kolesteroltal: En flavonoide ved havn Hesperidin og pektin, en naturlig kostfiber.
★ Sukkeret er der ikke noget godt at sige om, ud over at det forøger nydelsen
★ Yoghurten giver nyttige mælkesyrebakterier til dine tarme
★ Rom er fermenteret, dvs. gæret med naturlige mikroorganismer, og en ikonisk energidrik blandt pirater. De og andre søfolk drak det (også) for at forebygge skørbug, når de var længe til søs. Men mon ikke citronen i rommen fortjener æren? Skørbug skyldes mangel på C-vitamin, så desserten her vil helt klart falde i piraters smag.

Få mine bedste tips til, hvordan du plukker kurven fuld af brombær på rekordtid – uden at blive flænset i stykker af torne, her

 

 

 

Efterlad en kommentar